Dlaczego ten temat?
- populacja pracowników w Europie starzeje się — wynika z tego dłuższe życie zawodowe
- obserwowany jest ogólny niedobór siły roboczej i wykwalifikowanych pracowników
- coraz większa jest liczba pracowników z problemami zdrowotnymi i przewlekłymi chorobami
- coraz częściej pojawiają się problemy związane z wydajnością i poziomem absencji
- w kontekście starzejącej się siły roboczej zarządzanie bezpieczeństwem pracy wymaga podejścia wieloaspektowego
Jakie są cele kampanii?
- promowanie zrównoważonej pracy, już od początku życia zawodowego oraz zdrowego starzenia się
- podkreślanie znaczenia profilaktyki zdrowotnej przez całe życie zawodowe pracownika
- wspieranie pracodawców i pracowników (w tym szczególnie w MŚP) przez dostarczanie informacji i narzędzi pomocnych w zarządzaniu
- bezpieczeństwem pracy w kontekście starzejącej się siły roboczej
- ułatwianie wymiany informacji, identyfikacja i upowszechnianie dobrych praktyk.
Jakie są główne obszary tematyczne kampanii?
- profilaktyka zdrowotna przez całe życie zawodowe — podejście holistyczne
- zdolność do pracy i równowaga między wymogami związanymi z pracą a indywidualnymi zasobami
- ocena ryzyka uwzględniająca różnorodność pracowników
- dostosowanie miejsc pracy do wieku i możliwości pracowników
- zapobieganie niepełnosprawności, rehabilitacja i powrót do pracy
- uczenie się przez całe życie
- promowanie zdrowia w miejscu pracy
- zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie bezpieczeństwem pracy
Kto jest organizatorem kampanii?
Kampania jest przedsięwzięciem koordynowanym przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) i organizowanym w ponad 30 państwach UE.
W każdym kraju kampania jest współorganizowana i wspierana przez sieć partnerów: krajowe punkty centralne (w Polsce jego rolę pełni CIOP-PIB), oficjalnych partnerów kampanii, europejskich partnerów społecznych, partnerów medialnych, Europejską Sieć Przedsiębiorczości (EEN), instytucje i agencje UE.