Zagrożenia i skutki narażenia |
System prawnej ochrony |
Źródła ekspozycji w środowisku pracy i życia |
Zasady oceny narażenia i metody badań |
Profilaktyka techniczna i organizacyjna |
Słowniczek |
Artykuły |
Książki |
Literatura uzupełniająca |
Wykaz ustaw i rozporządzeń |
Wykaz norm |
Materiały szkoleniowe i prezentacje multimedialne |
Zakresy typowych wartości poziomów dźwięku A hałasu generowanego przez źródła hałasu, zestawione zgodnie z tą klasyfikacją przedstawiono w tabeli 1
Tabela. 1. Zakresy typowych wartości poziomów dźwięku A hałasu generowanego przez źródła hałasu użytkowane w przemyśle.
Szczególnymi źródłami ze względu na ochronę słuchu są źródła hałasu impulsowego. W tabeli 2 podano przykłady tego rodzaju źródeł wraz z typowymi zakresami szczytowych poziomów dźwięku C generowanego przez nie hałasu. Więcej informacji na temat źródeł hałasu impulsowego można znaleźć w udostępnionych w serwisie BEZPIECZNIEJ materiałach informacyjnych.
Tabela 2. Szczytowe poziomy dźwięku C hałasu wytwarzanego przez różne rodzaje źródeł
Źródło |
Szczytowy poziom dźwięku C, LCpeak, dB |
Zakuwarka |
127 – 130 |
Prasa hydrauliczna |
117 – 120 |
Prasa mimośrodowa |
122 – 135 |
Młot powietrzno-matrycowy |
140 – 148 |
Nożyce gilotynowe |
126 – 142 |
Znakowanie (uderzenia młotka) |
126 – 142 |
Pistolet |
150 – 151 |
Karabin |
158 – 162 |
Broń myśliwska |
157 – 161 |
Broń sportowa |
156 |
Armata 30 mm |
161 |
Armata 57 mm (przeciwlotnicza) |
168 |
Haubica 122 mm |
169 |
Moździerz 98 mm |
169 |
Ręczny granatnik przeciwpancerny |
175 |
Źródłem hałasu rozumianego jako dźwięki oddziałujące szkodliwie na narząd słuchu są nie tylko maszyny i urządzenia przemysłowe. Narażenie pracowników na szkodliwe dźwięki, których wytwarzanie jest jednocześnie istotą realizowanej pracy występuje w zawodzie muzyka i nauczyciela muzyki. Poziom dźwięku docierającego do nauczyciela muzyki zależy w głównej mierze od rodzaju instrumentu, na którym gra uczeń, repertuaru ćwiczonego na zajęciach, a także od rodzaju pomieszczenia, w którym odbywają się zajęcia (wielkość, zastosowana adaptacja akustyczna).
W tabeli 3. przedstawiono wartości równoważnego poziomu dźwięku A (LAeq,T), maksymalnego poziomu dźwięku A (LAmax) i szczytowego poziomu dźwięku C (LCpeak), na które mogą być narażeni nauczyciele muzyki prowadzący zajęcia z gry na różnych instrumentach. Więcej informacji na temat zagrożenia hałasem nauczycieli muzyki można znaleźć w udostępnionych w serwisie BEZPIECZNIEJ materiałach informacyjnych.
Tabela 3. Równoważny poziom dźwięku A, maksymalny poziom dźwięku A i szczytowy poziom dźwięku C, występujące podczas zajęć z gry na instrumentach oraz nauki śpiewu
Rodzaj zajęć |
LAeq,T, dB |
LAmax, dB |
LCpeak, dB |
Gra na trąbce |
83,1–91,6 |
113,1 |
121,8 |
Gra na waltorni |
84,3–88,0 |
106,1 |
121,0 |
Gra na puzonie |
83,1–90,3 |
105,3 |
119,0 |
Gra na flecie |
82,1–84,1 |
100,9 |
110,2 |
Gra na klarnecie |
81,7–84,5 |
100,8 |
111,3 |
Gra na oboju |
81,2–83,9 |
100,2 |
108,7 |
Gra na fagocie |
86,3 |
113,0 |
122,7 |
Gra na saksofonie |
83,7–88,5 |
103,2 |
119,6 |
Gra na skrzypcach |
76,3–81,4 |
93,6 |
114,3 |
Gra na wiolonczeli |
77,6 |
95,3 |
115,9 |
Gra na kontrabasie |
73,5–74,6 |
93,9 |
109,1 |
Gra na fortepianie |
81,6 |
96,0 |
114,5 |
Gra na organach |
74,4–75,3 |
87,7 |
105,7 |
Gra na instrumentach perkusyjnych |
83,6–89,6 |
110,4 |
142,0 |
Śpiew |
83,7–88,6 |
105,5 |
119,5 |