Tendencje zmian w handlu detalicznym |
Struktura branżowa sklepów z artykułami żywnościowymi i nie żywnościowymi |
Instytucje wspomagające mikro i małe firmy handlu detalicznego. |
Podstawowe zadania i czynności pracowników mikro i małych firm handlu detalicznego |
Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe i ich następstwa w mikro i małych firmach handlu detalicznego |
Charakterystyka przepisów prawnych dotyczących mikro i małych firm handlu detalicznego. |
Obowiązki pracodawców mikro i małych firm handlu detalicznego w zakresie bhp |
Zasady bhp przy wykonywaniu prac w mikrofirmach handlu detalicznego ograniczające ryzyko zawodowe związane z poszczególnymi zagrożeniami |
Wskazania dotyczące oceny ryzyka zawodowego |
Przepisy i normy |
Bibliografia |
Podstawowe zadania i czynności pracowników mikro i małych firm handlu detalicznego
Podstawowym zadaniem pracowników mikro i małych firm handlu detalicznego jest zawsze sprawna i kulturalna obsługa klienta, oparta na dobrej znajomości branży, w której się zatrudni. W tym celu powinni odpowiednio wyeksponować i zareklamować sprzedawane towary. Poza tym pracownik ma za zadanie orientować się w potrzebach klientów i zabiegać o zaopatrzenie sklepu w towary najbardziej przez nich poszukiwane.
Najbardziej charakterystyczne czynności pracowników mikro i małych przedsiębiorstw tego handlu to: informowanie kupujących o cenach i właściwościach towarów oraz ich walorach użytkowych, odpowiednie zapakowanie sprzedanego towaru, wystawienie paragonów i inkasowanie należności za sprzedany towar Pracownicy dokonują ponadto systematycznego Prowadzą także rozliczenie finansowo – ekonomiczne sklepu oraz zbierają reklamacje konsumentów także utrzymują porządek i czystość w miejscu pracy.
Sprzedawca może być zatrudniony w firmie prywatnej lub państwowej, może prowadzić własną firmę w której zatrudnia pracowników lub pracuje wraz z członkami swojej rodziny rodziną. Wykonując wszystkie czynności – od zaopatrzenia do końcowych rozliczeń finansowo – ekonomicznych.
Praca wykonywana jest w pomieszczeniach zamkniętych (sklepy) lub częściowo zamkniętym (np. zadaszony kiosk). Wyposażenie punktu sprzedaży zależy od branży i jego charakteru. Gdy sprzedawane są artykuły spożywcze, mięsno-wędliniarskie oraz ryby i przetwory rybne, niezbędnym wyposażeniem są chłodnie, lady chłodnicze i zamrażarki. Sprzedawcy artykułów przemysłowych, sprzętu gospodarstwa domowego korzystają z urządzeń pozwalających sprawdzić działanie sprzedawanych artykułów.
Na wszystkich stanowiskach pracy sprzedający korzystają z wag, kas, wózków transportowych, podnośników, urządzeń do eksponowania towarów itp. Niezależnie od zajmowanego stanowiska (kierownik, sprzedawca, właściciel), sprzedający obsługuje urządzenia biurowe oraz wypełniania faktury.
Praca ma charakter indywidualny. Kontakty z ludźmi są najistotniejszą cechą tego pracujących w sklepach. Ryzyko konfliktów pojawia się zwłaszcza wtedy ,gdy, klient czuje się niewłaściwie obsługiwany. Dobry pracownik powinien cechować się kulturą osobistą, a nawet życzliwością dla ludzi, która często bardziej przyciąga klientów do sklepu niż najlepszy towar. Wymagana jest umiejętność pracy w szybkim tempie. Kupujący, gdy ma wybór (a dziś konkurencja jest już znaczna), pójdzie-tam, gdzie będzie szybciej obsłużony.
Pracujący w mikro i małych przedsiębiorstwach handlu detalicznego wykonują swoje czynności najczęściej w pozycji stojącej: sięgając, podając, dużo chodząc podnosząc i przenosząc towary . Sprzedający musi być więc zdrowy fizycznie. Konieczne jest także zrównoważenie psychiczne. Bezwzględnymi przeciwwskazaniami są: wady słuchu, wzroku niepoddające się korekcji, wady wymowy, alergie, przewlekle choroby skóry, choroby zakaźne i nosicielstwo chorób zakaźnych. Przydatna jest natomiast duża sprawność układu mięśniowo- szkieletowego. Ze względu na to. że praca wykonywana jest zwykle w pozycji stojącej, u sprzedających występują choroby nóg (np. żylaki)
Czas pracy jest zwykle stały. Na ogół praca trwa nie więcej niż 9 godzin dziennie i wykonywana jest tylko w dzień (wyjątkiem są sklepy nocne).Praca sprzedawców jest okresowo nadzorowana, w kioskach i sklepach prywatnych nadzór sprawuje właściciel.
Niezależnie od stopnia służbowej zależności (właściciel, pracownik najemny, kierownik sklepu) wszystkie osoby pracujące w handlu w mniejszym lub w większym stopniu, ponoszą finansową odpowiedzialność za swoje działania.