Tendencje zmian w handlu detalicznym |
Struktura branżowa sklepów z artykułami żywnościowymi i nie żywnościowymi |
Instytucje wspomagające mikro i małe firmy handlu detalicznego. |
Podstawowe zadania i czynności pracowników mikro i małych firm handlu detalicznego |
Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe i ich następstwa w mikro i małych firmach handlu detalicznego |
Charakterystyka przepisów prawnych dotyczących mikro i małych firm handlu detalicznego. |
Obowiązki pracodawców mikro i małych firm handlu detalicznego w zakresie bhp |
Zasady bhp przy wykonywaniu prac w mikrofirmach handlu detalicznego ograniczające ryzyko zawodowe związane z poszczególnymi zagrożeniami |
Wskazania dotyczące oceny ryzyka zawodowego |
Przepisy i normy |
Bibliografia |
Struktura branżowa sklepów z artykułami żywnościowymi i nie żywnościowymi
Ze wkazanego wyżej raportu [ ] wynika, że: w 2013 r. na ogólną liczbę 353 562 sklepów w Polsce składało się:
W strukturze sklepów od wielu lat utrzymuje się bardzo wysoki udział tzw. sklepów pozostałych, obejmujących uniwersalną ofertę asortymentową, o bardzo zróżnicowanych proporcjach poszczególnych branż, z często trudną do zidentyfikowania strategią asortymentowo-cenowo-usługową. W 2013 r. ich liczebność nieznacznie się zmniejszyła w porównaniu z 2012 r. (144 281, wobec 144 330).
W 2013 r. wśród 118807 sklepów z artykułami żywnościowymi najwięcej było ogólnospożywczych (89 028), których liczba zmniejszyła się o l, l % w porównaniu z 2012 r. Od 2009 r. systematycznie zmniejsza się ich udział w strukturze sklepów z artykułami żywnościowymi (rys. 1). Rośnie natomiast udział wyspecjalizowanych sklepów z żywnością - z 21,2% w 2009 r. do 25,1% w 2013 r. Jest to wynik zastosowania przez przedsiębiorstwa handlowe nowych koncepcji asortymentowych, będących odpowiedzią na różnicujące się zapotrzebowanie konsumentów na artykuły żywnościowe i oczekiwanie na oryginalne, nowe produkty oraz duży wybór, a także fachowe porady przy zakupie.
Rys.1 Struktura sklepów z artykułami żywnościowymi w latach 2009-2013
W 2013 r. w porównaniu z 2012 r. zwiększyła się liczebność sklepów rybnych oraz piekarniczo-ciastkarskich, jednak wciąż największy udział w strukturze sklepów z artykułami żywnościowymi mają sklepy mięsne (9,2%) i piekrniczo-ciastkarskie (6,8%), których udziały w strukturze sklepów z artykułami żywnościowymi wzrosły w porównaniu z 2009 r.
Udział sklepów z artykułami nieżywnościowym i w strukturze sklepów w Polsce jest dość stabilny i oscyluje w ostatnich latach w granicach 21-21,6%. Struktura branżowa tych sklepów także nie wykazuje istotnych zmian (rys.2). Największy udział mają sklepy odzieżowe (45,4% w 2013 r, wobec 45,2% w 2009 r.). Zmniejsza się natomiast nieznacznie udział sklepów z RTV oraz AGD, a także sklepów z meblami i oświetleniem, które mają silną konkurencję w postaci sieci wielko powierzchniowych obiektów handlowych, z szerokim asortymentem tych produktów oferowanych po niskich cenach.
Rys. 2 Struktura sklepów z, artykułami nieżywnościowymi w latach 2009-2013