MIĘDZYNARODOWA KARTA CHARAKTERYSTYKI ZAGROŻEŃ ZAWODOWYCH
PRACOWNIK ADMINISTRACYJNO-BIUROWY
Kto to jest pracownik administracyjno-biurowy?
Jest to pracownik administracji, który w zależności od branży zajmuje się pracą biurową, obsługą klientów, zazwyczaj spędza przy monitorze komputera powyżej 4 godzin dziennie. Sporadycznie opuszcza miejsce pracy w celu wykonania prac dodatkowych, np. wysłanie poczty, sprawy urzędowe
Jakie zagrożenia wiążą się z wykonywaniem tego zawodu?
- Problemy spowodowane długotrwałą pracą przy komputerze (bóle pleców, rąk i ramion, zmęczenie wzroku itp.), problemy związane ze słabą wentylacją pomieszczeń biurowych.
- Pracownik może stykać się z problemami związanymi ze złymi stosunkami międzyludzkimi. Może być narażony na oskarżenia, ataki fizyczne i słowne.
|
Czynniki środowiska pracy związane z wykonywanym zawodem oraz ich możliwe skutki dla zdrowia
Czynniki mogące powodować wypadki
|
- Drabiny, nieprawidłowo używane krzesła do sięgania z półek - możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości.
|
|
- Przenoszenie i podnoszenie ciężarów
|
|
- Schody (schodzenie po schodach nie trzymając się poręczy, jednoczesna rozmowa przez telefon, pośpiech)
|
|
- Śliskie, polerowane i pastowane podłogi, pozostawione otwarte szuflady, luźne przewody telefoniczne - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku
|
|
- Ostre przyrządy stosowane w biurze (nożyczki, spinacze, zszywki) oraz krawędzie papieru - możliwość urazów w wyniku ukłucia, przecięcia, przekłucia
|
|
- Prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego, wykonywania czynności do ktróych niezbędne są odpowiednie kwalifikacje (naprawy gniazdek i przewodów elektrycznych)
|
|
- Uszkodzone elektryczne urządzenia biurowe, palenie tytoniu - możliwość poparzeń i urazów w wyniku pożaru (zagrożenie wzrasta w obecności dużej ilości papieru)
|
|
Czynniki fizyczne
|
- Nadmierny hałas emitowany przez sprzęt biurowy, rozmowy, telefon itp. w pomieszczeniach o złych warunkach akustycznych - możliwość uszkodzenia słuchu
|
|
- Poparzenia, powstałe podczas parzenia i przenoszenia napojów
|
|
- Nieodpowiednie oświetlenie, które może być przyczyną uczucia zmęczenia, pogorszenia wzroku
|
|
Czynniki chemiczne i pyły
|
- Substancje chemiczne charakterystyczne dla środowisk pracy w pomieszczeniach biurowych - możliwość zatrucia
|
|
- Pył papieru, KURZ, środki do czyszczenia, kleje, rozpuszczalniki, dym papierosowy lub zanieczyszczenia powietrza wynikające z wadliwego systemu wentylacji – możliwość chorób układu oddechowego i uczuleń
|
|
- Ozon, tlenki azotu emitowane przez sprzęt biurowy np. kopiarki, drukarki laserowe [patrz: uwaga 1] – możliwość zatrucia
|
|
Czynniki biologiczne
|
- Grzyby i pleśnie występujące na starych dokumentach, możliwość zachorowania na choroby grzybicze
|
|
- Mikroorganizmy chorobotwórcze - możliwość zakażenia chorobami zakaźnymi w wyniku kontaktu z gośćmi i współpracownikami, szczególnie w pomieszczeniach, w których znajduje się dużo osób, a które nie mają dostatecznej wentylacji
|
|
Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy
|
- Częsty kontakt z klientami, może być przyczyną stresu
|
|
- Możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku, problemów psychospołecznych związanych z adaptacją do technologii opartych na technice komputerowej
|
|
- Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, w tym praca przy komputerze, typowe dla środowiska biurowego - możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, nadmiernego obciążenia wzroku [patrz: uwaga 1]
|
|
Działania profilaktyczne
|
Należy zapewnić pracownikom odpowiedni sprzęt służący do wykonywania pracy na poziomie wyższym. Należy sprawdzić drabinę przed wejściem na nią. Nigdy nie należy wchodzić na niestabilnie ustawioną drabinę lub drabinę o śliskich szczeblach. Nie wolno używać drabiny rozstawnej jako przystawnej. Do pracy "na wysokości" nie wolno używać krzeseł. W przypadku pracy "na wysokości" powyżej 1m należy skierować pracownika na odpowiednie badania lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania tego typu prac |
|
Należy zainstalować dźwiękoszczelny sufit, ściany i ekrany dźwiękochłonne oraz obudowy dla sprzętu będącego źródłem hałasu. |
|
Należy robić regularne przerwy podczas dnia pracy i wykorzystywać je na odpoczynek i ćwiczenia. Prace należy tak organizować aby pracownik mógł co jakiś czas zmienić warunki, wykonanie ksero, dostarczenie dokumentów. |
|
Należy zainstalować skuteczną wentylację wywiewną i klimatyzację w celu zapobiegania zanieczyszczeniu powietrza i stresowi cieplnemu. |
|
Należy sprawdzić stan techniczny urządzeń elektrycznych przed pracą oraz zlecać uprawnionemu pracownikowi naprawę ewentualnych uszkodzeń i okresowy przegląd urządzeń. Należy wykonywać pomiary oświetlenia na stanowiskach biurowych, w celu dostosowania ich do obowiązujących wymogów Każde stanowisko pracy biurowej powinno odpowiadać standartom stanowiska pracy przy monitorze ekranowym, stanowisko powinno być zaopatrzone w odpowednie krzesło, biurko, oświetlenie |
Informacje szczegółowe
Synonimy |
Pracownik biurowy |
Definicja i/lub opis zawodu
|
Pracownik administracyjno biurowy to osoba, która odpowiada za zarządzanie i koordynowanie codziennej pracy biura. Do głównych obowiązków osoby tej należy, m.in.: obsługa petentów, odbieranie poczty tradycyjnej i elektronicznej, archiwizacja dokumentów, pisanie pism biurowych oraz analiza kierowanych do firmy zapytań ofertowych, przeszukiwania i analizy biuletynu zamówień publicznych, przygotowania ofert o specyfice zamówień publicznych, monitorowanie rozstrzygniętych przetargów. |
Zawody pokrewne |
asystentka, sekretarka. |
Wykonywane czynności |
Prowadzenie biura, kontakty z klientami, zakupy, obsługa urządzeń biurowych, prowadzenie rejestrów, sporządzanie pism, kontrola nad korespondencją przychodzącą wychodzącą. Obowiązki zmieniają się w zależności od branży, w której pracownik jest zatrudniony. |
Podstawowy stosowany sprzęt |
Urządzenia biurowe |
Miejsca/obszary, gdzie zawód występuje powszechnie |
Przemysł, handel, usługi i inne. |
Piśmiennictwo
|
- Rozporządzenie MPiPS z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. (t.j. Dz. U. 2003 nr 169 poz. 1650).
- Rozporządzenie MZiOS z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. (Dz. U. nr 69 poz. 332).
- Rozporządzenie MPiPS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. (Dz. U. nr 148, poz. 973).
- Rozporządzenie RM z dnia 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. 1996 nr 114 poz. 545) ze zm. (Dz. U. 2002 nr 127 poz. 1092).
- "Komputerowe stanowisko pracy - aspekty zdrowotne i ergonomiczne". Warszawa. CIOP 1999.
- Informator - "Środki ochrony indywidualnej". INFOCHRON. Warszawa. CIOP 2000.
|