Czynniki mogące powodować wypadki
|
- Upadek na tym samym poziomie, na śliskich nawierzchniach, spowodowane nieodpowiednim zabezpieczeniem wykładzin, dywanów, rozrzuconych zabawek, wykorzystywaniem do impregnacji podłóg nieodpowiednich preparatów itd.
|
|
- Upadek z poziomu wyższego na niższy, podczas ćwiczeń gimnastycznych, podczas wykonywania prac typu wieszanie dekoracji w salach lub na korytarzach szkoły
|
|
- Uderzenie o nieruchome przedmioty, uderzenia o biurka, krzesła
|
|
- Wypadki komunikacyjne, podczas wycieczek i zajęć pozaszkolnych
|
|
- Urazy głównie kończyn górnych, podczas pracy z ostrymi przedmiotami, nożyczkami podczas przygotowywania materiałów dydaktycznych
|
|
Czynniki fizyczne
|
- Porażenie prądem elektrycznym, podczas używania urządzeń elektrycznych
|
|
- Hałas, spowodowany głośnych zachowaniem dzieci, krzykami, piskami i płaczem
|
|
- Przeciążenie strun głosowych, spowodowane prowadzeniem zajęć dydaktycznych, częstym podnoszeniem głosu, mogące doprowadzić do uszkodzenia strun głosowych i do powstania choroby zawodowej (guzki głosowe twarde, wtórne zmiany przerostowe fałdów głosowych, niedowład mięśni fałd głosowych)
|
|
Czynniki chemiczne i pyły
|
- Kurz, mogący przyczynić się do powstania alergii, roznoszący wirusy i bakterie
|
|
- Substancje i mieszaniny chemiczne, zawarte w farbach, klejach, mogące powodować zatrucia, alergie skórne, oddechowe
|
|
Czynniki biologiczne
|
- Wirusy i bakterie chorobotwórcze (wirus Coronaviridae, ECHO, zapalenia wątroby typu A, Cytomegalovirus hominis, ludzki wirus upośledzenia odporności typu HIV-1, wirus opryszczki pospolitej, ospa wietrzna, wirusy grypy, odry, polio, gronkowiec złocisty, owsica)
|
|
Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy
|
- Obciążenie psychiczne, stres, nerwica, stała uwaga nad dziećmi, duża odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci
|
|
- Agresja, ze strony dzieci i rodziców
|
|