Czynniki mogące powodować wypadki
|
- Praca na drabinkach, schodach, podwieszanych platformach, w kanale rewizyjnym - możliwość urazów w wyniku upadku z wysokości
|
|
- Nierówne, śliskie, mokre nawierzchnie - możliwość urazów w wyniku poślizgnięcia, potknięcia i upadku
|
|
- Ruchome części mechanicznych narzędzi, głównie szlifierki - możliwość urazów
|
|
- Urazy ciała głównie rak na skutek uderzeń podczas pracy w kanałach rewizyjnych o jego ściany
|
|
- Ciężkie przedmioty - możliwość urazów palców stóp w wyniku upadku, uderzenia młotkiem
|
|
- Praca z narzędziami ręcznymi stanowi zagrożenie uszkodzeń głównie palców rąk na skutek przypadkowych uderzeń np. Młotkiem
|
|
- Pojazdy w ruchu - możliwość urazów w wyniku przygniecenia, najechania (podczas wchodzenia wychodzenie do kanałów rewizyjnych, na skutek braku uwagi)
|
|
- Prąd elektryczny - możliwość porażenia w przypadku wadliwie działającego sprzętu elektrycznego
|
|
- Załamanie się lub usterka sprzętu podnoszącego i przygniecenie przez pojazd - możliwość śmiertelnych urazów
|
|
- Odłamki przedmiotów unoszących się w powietrzu podczas szlifowania, obróbki skrawaniem itp. podczas obsługi sprzętu pneumatycznego do czyszczenia i podobnych operacji - możliwość urazów oczu
|
|
- Gorące powierzchnie, rury wydechowe lub metale topliwe, jak również nagle uwolniona gorąca woda lub para z przewodów parowych, chłodnicy i rur systemu chłodzenia - możliwość poparzeń
|
|
- Żrące substancje chemiczne - możliwość poparzeń chemicznych oczu i skóry w przypadku pryśnięcia
|
|
- Rozlane lub ulatniające się łatwopalne/wybuchowe substancje, wodór wydzielający się z akumulatora podczas ładowania lub podczas procesów lutowania i spawania – możliwość poparzeń i urazów na skutek pożaru i eksplozji
|
|
- Ostre brzegi i obracające się części pojazdu - możliwość urazów
|
|
- Tlenek węgla - możliwość śmiertelnych zatruć pracowników podczas pracy w kanałach
|
|
- Jazda próbna po naprawie - możliwość urazów na skutek wypadków drogowych
|
|
- Rozerwanie butli ze sprężonym powietrzem lub opon - możliwość urazów
|
|
- Urazy ciała, głownie głowy podczas pracy z suwnicami lub podnośnikami przy np. Montażu silników
|
|
- Praca w niskich temperaturach – często warsztaty samochodowe stanowią duże hale, które nie są lub w nie wielkim stopniu są ogrzewane w okresie jesienno-zimowym
|
|
Czynniki fizyczne
|
- Promieniowanie mikrofalowe i fale częstotliwości radiowej (szczególnie podczas uszczelniania na gorąco płyt i tapicerki) - możliwość napromieniowania
|
|
- Bezpośrednie lub odbite promieniowanie nadfioletowe i podczerwone (szczególnie podczas spawania) - możliwość uszkodzenia wzroku
|
|
- Wibracje miejscowe spowodowane urządzeniami ręcznymi - możliwość zespołu wibracyjnego
|
|
- Nadmierny hałas (powyżej 90 decybeli), szczególnie podczas pracy przy nadwoziu, testowaniu silnika itp. – możliwość uszkodzenia słuchu
|
|
Czynniki chemiczne i pyły
|
- Metale ciężkie zawarte w bardzo wielu substancjach wchodzących w skład płynów hamulcowych, środków do odtłuszczania, detergentów, smarów, środków czyszczących, farb, paliw i rozpuszczalników - możliwość przewlekłych zatruć [patrz: dodatek], alergii
|
|
- Kleje, substancje zapobiegające zamarzaniu i płyny hamulcowe, żywice epoksydowe, benzyna, oleje, nikiel, kalafonia itp. - możliwość chorób skóry (różne rodzaje zapalenia skóry, uczulenie, wypryski, trądzik itp.)
|
|
- Tlenki azotu, pył respirabilny - możliwość ostrego podrażnienia oczu i błon śluzowych, bólów głowy i trudności w oddychaniu
|
|
- Benzen i jego homologi (toluen, ksylen itp.) - możliwość zmian w układzie krwiotwórczym i rozwoju chorób nowotworowych (benzen jest substancją o działaniu rakotwórczym dla ludzi)
|
|
- Środki chemiczne o działaniu drażniącym oraz ich aerozole i pary np.: środki przeciwstukowe (tetraetylek ołowiu), rozpuszczalniki ketonowe (metyloizobutyloketon) - możliwość podrażnienia oczu, bólów i zawrotów głowy, nudności, problemów z oddychaniem
|
|
- Pył azbestu uwalniany podczas demontażu starych klocków, bębnów i tarcz hamulcowych i ich wymiany na bezazbestowe - możliwość powstania azbestozy i rozwoju chorób nowotworowych (np. międzybłoniaka opłucnej)
|
|
- Ołów, jego pyły i pary (szczególnie podczas naprawy chłodnic, kontaktu z bateriami akumulatorowymi, spawania, używania farb i smarów itp.) - możliwość przewlekłego zatrucia w wyniku kumulacji związków ołowiu w organizmie
|
|
- Spaliny z silników Diesla - możliwość organicznych uszkodzeń mózgu i rozwoju chorób nowotworowych
|
|
Czynniki biologiczne
|
- Mikroorganizmy chorobotwórcze rozwijające się w klejach i olejach - możliwość chorób zakaźnych
|
|
Czynniki ergonomiczne, psychospołeczne i związane z organizacją pracy
|
- Nadmierny wysiłek fizyczny i nieprawidłowa postawa podczas podnoszenia i przenoszenia ciężkich ładunków - możliwość urazów układu mięśniowo-szkieletowego (wypadnięcie dysku, zerwanie ścięgna, powstanie przepuklin itp.)
|
|
- Praca wiąże się z wykonywaniem pracy w wąskich, małych przestrzeniach słabo oświetlonych, co wpływa na komfort pracy i przyczynia się do zmęczenia oraz powoduje pogorszenie wzroku
|
|
- Wykonywanie czynności powtarzalnych i wymuszona pozycja ciała podczas pracy, pochylona, klęcząca, stojąca z wyciągnietymi rekoma do góry- możliwość dolegliwości bólowych wynikających z przeciążenia układu mięśniowo-szkieletowego.
|
|
- Praca pod presją czasu - możliwość stresu psychicznego
|
|