Cele raportu o bezpieczeństwie
Zgodnie z art. 253 ustawy – Prawo ochrony środowiska (POŚ) Raport o bezpieczeństwie powinien wykazać, że:
- prowadzący ZDR jest przygotowany do stosowania PZA i do zwalczania awarii przemysłowych;
- zakład spełnia warunki do wdrożenia systemu bezpieczeństwa;
- zostały przeanalizowane możliwości wystąpienia awarii przemysłowej i podjęto środki konieczne zapobieżenia im;
- rozwiązania projektowe instalacji, w której znajduje się substancja niebezpieczna, jej wykonanie oraz funkcjonowanie zapewniają bezpieczeństwo;
- zostały opracowane wewnętrzne plany operacyjno-ratownicze oraz dostarczono informacje do opracowania zewnętrznych planów operacyjno-ratowniczych.
|
Prowadzący zakład kategorii ZDR jest obowiązany (art. 254
POŚ) do przedłożenia raportu o bezpieczeństwie właściwemu komendantowi wojewódzkiemu PSP i WIOŚ:
- co najmniej na 30 dni przed dniem uruchomienia nowego zakładu lub jego części, albo
- w terminie roku od dnia zaliczenia istniejącego zakładu do zakładu o dużym ryzyku.
Raport o bezpieczeństwie, oraz jego zmiany zatwierdzane są w drodze decyzji przez komendanta wojewódzkiego PSP, po uzyskaniu opinii WIOŚ.
Również wszelkie przewidziane przepisami zmiany RoB podlegają identycznej procedurze zatwierdzenia.
Szczegółowe wymagania dotyczące raportów o bezpieczeństwie, obowiązujące w Polsce, zawiera rozporządzenie Rozporządzenie Ministra Rozwoju z dnia 23 lutego 2016 r. w sprawie raportu o bezpieczeństwie zakładu o dużym ryzyku – opublikowane w Dzienniku Ustaw: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2016/287.