Aktywność umysłowa

Aktywność umysłowa

 

Stała edukacja jest idealnym sposobem treningu umysłu, sprzyja budowaniu sieci neuronalnych. Udowodniono naukowo, że osoby z wyższym wyksztalceniem są mniej narażone na objawy otępienne w przyszłości. Większe zaangażowanie w czynności stymulujące funkcje poznawcze, aktywność w czasie wolnym wpływa korzystnie na sprawność poznawczą i wiąże się z lepszymi funkcjonowaniem w późniejszym życiu3.

 
Dowody sugerują, że udział w dodatkowych aktywnościach, takich jak wolontariat czy fotografowanie, korzystnie wpływa na pamięć, ponieważ łączy elementy poznawcze, społeczne i behawioralne4. Badania dowodzą także, że słuchanie muzyki i śpiewanie mają pozytywny wpływ na sprawność poznawczą. Dotyczy to zarówno osób zdrowych, jak i chorych na demencję i po przebytych udarach mózgu. Słuchanie muzyki poprawia nastrój, co tymczasowo podwyższa poziom uwagi i pamięci u zdrowych dorosłych. Muzyczne zainteresowania, takie jak gra na instrumencie, a także śpiewanie czy taniec poprawiają nastrój oraz funkcje wykonawcze u zdrowych dorosłych, czyli procesy poznawcze powiązane z planowaniem, wykonywaniem wielu zadań jednocześnie, dostosowaniem zachowania do nowo otrzymanych informacji5. Korzystne jest także uczestnictwo w chórze, które pomaga w utrzymaniu zdrowia, dobrostanu psychicznego, sprzyja poprawie jakości życia w procesach starzenia się, oraz służy wzrostowi interakcji społecznych.

Jednym ze sposobów poprawy sprawności poznawczej jest też udział w treningu uważności. Treningi te mają na celu zwiększyć uważność, poprawić koncentrację oraz przyczynić się do mniejszej reaktywności na stres. Treningi uważności polegają na praktykowaniu ćwiczeń medytacyjnych oraz ćwiczeń mających na celu zwiększenie świadomości ciała6. Treningi te, oprócz poprawy koncentracji, wykazują szereg pozytywnych korzyści zdrowotnych: m.in. spadek ciśnienia tętniczego krwi, spadek poziomu kortyzolu, obniżenie objawów depresyjnych i lękowych, wzrost energii życiowej, obniżenie poziomu stresu. Poprawiają ponadto funkcjonowanie społeczne oraz jakość życia.

 

_________________________

 

  1. Sprague, B.N.I, Freed, S.A., Webb, C.E., Phillips, C.B., Hyun, J., Ross, L.A. The impact of behavioral interventions on cognitive function in healthy older adults: A systematic review. Ageing Research Reviews, 2019, 52: 32-52.
  2. Tamże.
  3. Sarkamo, T. Cognitive, emotional, and neural benefits of musical leisure activities in aging and neurological rehabilitation: A critical review. Annals of Physical and Rehabilitation Medicine 2018,61: 414-418.
  4. Kabat-Zinn, J. Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. Dell Publishing, New York 1990.

 

 
0
0
0
2
0
9
4
3