Rutynowość pracy i poziom trudności

Rutynowość pracy i poziom trudności

 

Staudinger i in.1 wykazali, że trzy różne cechy pracy mogą mieć wpływ na funkcjonowanie poznawcze wśród osób starszych: stopień rutynowości, trudności i doświadczanie nowości.


Badacze ci opierali się na innych badaniach, w których stwierdzono, że w porównaniu z przetwarzaniem informacji społecznych lub pasywnych przetwarzanie nowych informacji wiązało się z mniejszym spadkiem w zakresie szybkości przetwarzania informacji.2 Oltmanns i in.3 stwierdzili, że pracownicy, którzy doświadczyli więcej zmian zadań w ciągu 17 lat pracy, szybciej przetwarzali informacje, mieli lepszą pamięć roboczą i więcej objętości istoty szarej w obszarach mózgu połączonych z procesami uczenia się i tymi, w których obserwowane są negatywne zmiany pojawiające się wraz z wiekiem.

 

_______________________________

 

  1. U.M. Staudinger, R. Finkelstein, E. Calvo, K.A. Sivaramakrishnan. A global view on the effects of work on health in later life. The Gerontologist, 2016, 56: 281-292.
  2. A.A. Bielak, T.F. Hughes, B.J. Small, R.A.Dixon. It’s never too late to engage in lifestyle activities: Significant concurrent but not change relationships between lifestyle activities and cognitive speed. The Journals of Gerontology, Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 2007, 62: 331-339.
  3. J. Oltmanns et al. Don’t lose your brain at work: The role of recurrent novelty at work in cognitive and brain aging. Frontiers in Psychology. 2017, 8: 1-16.
 
0
0
0
2
0
9
7
4