Wprowadzenie do BHP pracy platformowej |
Identyfikacja zagrożeń |
Kwalifikacje i uprawnienia niezbędne do bezpiecznego wykonania pracy |
Bezpieczne stosowanie niezbędnych zasobów materialnych |
Tempo i długość czasu pracy oraz niepewność dochodów |
Częściowe podporządkowanie usługodawców usługobiorcom |
Częściowe podporządkowanie usługodawców platformom |
Brak wsparcia ze strony współpracowników i przełożonych |
BIBLIOGRAFIA |
Artykuły |
IDENTYFIKACJA ZAGROŻEŃ
PROBLEM
Usługodawcy często nie są świadomi zagrożeń, związanych z pracą, której wykonania się podejmują. Nie znając zagrożeń, nieświadomie podejmują ryzyko zawodowe z nimi związane, nie zabezpieczając się przed nim w żaden sposób. Dodatkowo usługobiorcy, sprawując w pewnym stopniu kontrolę na wykonywaniem pracy przez usługodawców (patrz: "Częściowe podporządkowanie usługodawców usługobiorcom"), mogą wpływać na powstawanie zagrożeń zawodowych oraz ryzyko związane z istniejącymi zagrożeniami, np. wymagać zbyt szybkiego tempa pracy.
PROPONOWANE ŚRODKI ZARADCZE
►Przeanalizowanie dokumentów (np. regulaminów i warunków korzystania z platform) i algorytmów regulujących sposób wykonywania pracy platformowej pod kątem identyfikacji zagrożeń zawodowych, będących następstwem zasad określonych w tych dokumentach i algorytmach2. Przeanalizowanie możliwości takiej zmiany dokumentów i algorytmów, której rezultatem będzie eliminacja zagrożeń lub ograniczenie ryzyka zawodowego, które jest z nimi związane. Dokonanie stosownej zmiany dokumentów i algorytmów i higienę pracy
► Przeanalizowanie zakresu usług, w zlecaniu których pośredniczy platforma i identyfikacja pozostałych zagrożeń (nie wynikających z regulaminów i zasad, ale będących poza kontrolą platformy).
► Opracowanie informacji na temat zagrożeń związanych z pracą platformową (zarówno tych wynikających z dokumentów i algorytmów obowiązujących na platformie, jak i tych pozostających poza jej kontrolą), ich potencjalnego negatywnego wpływu na zdrowie usługodawców oraz sposobów ochrony przed tymi zagrożeniami.
► Udostępnianie usługodawcom informacji na temat zagrożeń w formie:
● Szkoleń stacjonarnych,
● Szkoleń on-line,
● Materiałów informacyjnych.
► Cykliczne przypominanie usługodawcom o zagrożeniach, np. poprzez organizowanie konkursów dot. bhp i premiowanie udziału w nich w formie przyznawania dodatkowych punktów w ratingach.
► Zapewnienie usługodawcom możliwości zadawania pytań dotyczących zagrożeń, np. mailem na wskazany adres.
► Identyfikowanie zagrożeń, na które mają wpływ usługobiorcy. Uświadamianie usługobiorców na temat tego, w jaki sposób mogą ograniczać ryzyko zawodowe usługodawców oraz, których działań nie powinni podejmować, aby nie zwiększać tego ryzyka.
___________________
2 Przykładem takiego zagrożenia mogą być ponadnormatywne godziny pracy, wynikające po części z tego, że algorytm koordynujący pracę nie limituje czasu jej wykonywania przez jednego usługodawcę. Wprowadzenie limitu spowoduje ograniczenie ryzyka zawodowego związanego z tym zagrożeniem.
|
|
|
|
|
|
|
|