Koronawirus, a logistyka i transport

KORONAWIRUS, A LOGISTYKA I TRANSPORT

 

Autor: mgr Kamil Jach, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Źródło:  Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 2020, nr 7, s. 3

 

Epidemia koronawirusa w Polsce trwa i krzywa zachorowań, chociaż wciąż stosunkowo płaska, nie wykazuje oznak redukcji (stan na 18 czerwca br.). Warto zatem przypomnieć zalecenia dotyczące pracy transportowej i logistycznej, opracowane przez Ministerstwo Rozwoju - we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym. Pracownicy tego sektora, kurierzy, kierowcy, serwisanci i mechanicy, ze względu na charakter swej pracy, są w relatywnie dużym stopniu narażeni na potencjalny kontakt z wirusem SARS-CoV-2. Stosowanie zaleceń sprawi, że pracownicy terenowi mogą poczuć się bezpieczniej.

Na liście Ministerstwa Rozwoju znalazło się m.in. zalecenie promowania w miarę możliwości kontaktu z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych oraz zachowania bezpiecznej, a więc przekraczającej 1,5 m, odległości.

  • Podczas odbioru towarów ważne jest zabezpieczenie całego procesu tak, aby w miarę możliwości ograniczyć kontakt między zewnętrznymi dostawcami, a pracownikami firmy- mówi Ewa Gawrysiak, Sales and End User Marketing Manager w TenCate, ekspertka Koalicji Bezpieczni w Pracy. - W firmie TenCate kierowcy ciężarówek są poinstruowani, aby nie opuszczać kabiny swojego pojazdu podczas załadunku lub rozładunku. Te czynności wykonują wyłącznie magazynierzy. Zarówno pracownicy firmy jak i osoby z zewnątrz otrzymują specjalne instrukcje, mające na celu uświadomienie pracowników i wprowadzenie obowiązku przestrzegania procedur w zakresie zachowania bezpieczeństwie zarówno w zakładzie pracy, jak i w terenie.

Z kolei specjalistka ds. bhp w firmie CWS Marta Tomaszewska podkreśla, że równie ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom mobilnym, takim jak kierowcy-serwisanci, którzy rozwożą towary do klientów.

  • Zapewniamy kierowcom środki ochrony indywidualnej, w tym pakiet masek wielorazowych, które mogą być wymieniane po każdej wizycie u klienta. Samochody zostały dodatkowo zabezpieczone, a ich przestrzeń ładunkowa jest regularnie dezynfekowana. Zgodnie z zaleceniami, środki transportu oraz urządzenia do przemieszczania wewnętrznego towarów powinny być czyste i higieniczne. Dodatkowo powierzchnie, które są najczęściej dotykane, czyli kierownice, klamki, gałki, klawiatury, deski rozdzielcze, mają być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem.

Podobne zdanie mają specjaliści z firm zajmujących się sprzedażą i serwisowaniem pojazdów. Jak zauważa Jana Parmova, główny lekarz w Skoda Auto, po zdezynfekowaniu samochodu należy go przewietrzyć. Dodatkowo w koncernie zalecane jest także zadbanie o system klimatyzacji. Na stacjach benzynowych dostępne są specjalne zestawy przeznaczone do tego celu. Czysta klimatyzacja to mniejsze ryzyko rozwijania się chorobotwórczych grzybów, bakterii i wirusów.


Co z kurierami?


Kurierzy to jedna z nielicznych grup zawodowych, w której obostrzenia związane z pandemią przyczyniły się do natężenia ilości pracy. Jednocześnie, ze względu na charakter pracy, są to pracownicy szczególnie narażeni na zakażenie koronawirusem. Przykładem szybkiej i adekwatnej reakcji na rzeczywistość może w tej branży pochwalić się np. DHL Parcel. Na przestrzeni kilku ostatnich tygodni firma wdrożyła szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie maksymalnie bezpiecznych warunków pracy. Kurierów wyposażono w rękawiczki, maseczki i płyny dezynfekujące. Testowane są także nowe rozwiązania prewencyjne - mobilne dystrybutory wody wyposażone w krany kurierzy mogą wozić ze sobą w samochodach i używać ich do częstego mycia rąk.

Jak podkreśla mówi kierownik działu bhp w DHL Parcel Paweł Pawlik, wprowadzono alternatywną bezdotykową formę potwierdzenia doręczenia. Obecnie odbiorcy paczek nie są już zobowiązani do składania podpisu na skanerze kurierskim, żeby potwierdzić odbiór przesyłki. Już od 7 kwietnia uruchomiliśmy płatności bezgotówkowe za przesyłki pobraniowe u kurierów, dzięki czemu ich odbiór jest zdecydowanie bezpieczniejszy. Przeorganizowaliśmy również system pracy zespołu kurierskiego w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć bezpośredni kontakt oraz wyposażyliśmy naszych pracowników w narzędzia technologiczne, konieczne do świadczenia pracy zdalnej. (kj)