Podstawowe środki bezpieczeństwa |
Środki techniczne ograniczania narażenia na SARS-CoV-2 w miejscu pracy |
Dobre praktyki w zakresie higieny i kontroli zakażeń |
Profilaktyka medyczna i środki ochrony indywidualnej |
Szczególne warunki prowadzenia szkoleń bhp |
Podsumowanie i BIBLIOGRAFIA |
Koronawirus, a logistyka i transport |
Czy epidemia wpłynie na styl zarządzania? |
KORONAWIRUS, A LOGISTYKA I TRANSPORT
Autor: mgr Kamil Jach, Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Źródło: Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka, 2020, nr 7, s. 3
Epidemia koronawirusa w Polsce trwa i krzywa zachorowań, chociaż wciąż stosunkowo płaska, nie wykazuje oznak redukcji (stan na 18 czerwca br.). Warto zatem przypomnieć zalecenia dotyczące pracy transportowej i logistycznej, opracowane przez Ministerstwo Rozwoju - we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym. Pracownicy tego sektora, kurierzy, kierowcy, serwisanci i mechanicy, ze względu na charakter swej pracy, są w relatywnie dużym stopniu narażeni na potencjalny kontakt z wirusem SARS-CoV-2. Stosowanie zaleceń sprawi, że pracownicy terenowi mogą poczuć się bezpieczniej.
Na liście Ministerstwa Rozwoju znalazło się m.in. zalecenie promowania w miarę możliwości kontaktu z klientami za pomocą urządzeń teleinformatycznych oraz zachowania bezpiecznej, a więc przekraczającej 1,5 m, odległości.
Z kolei specjalistka ds. bhp w firmie CWS Marta Tomaszewska podkreśla, że równie ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom mobilnym, takim jak kierowcy-serwisanci, którzy rozwożą towary do klientów.
Podobne zdanie mają specjaliści z firm zajmujących się sprzedażą i serwisowaniem pojazdów. Jak zauważa Jana Parmova, główny lekarz w Skoda Auto, po zdezynfekowaniu samochodu należy go przewietrzyć. Dodatkowo w koncernie zalecane jest także zadbanie o system klimatyzacji. Na stacjach benzynowych dostępne są specjalne zestawy przeznaczone do tego celu. Czysta klimatyzacja to mniejsze ryzyko rozwijania się chorobotwórczych grzybów, bakterii i wirusów.
Co z kurierami?
Kurierzy to jedna z nielicznych grup zawodowych, w której obostrzenia związane z pandemią przyczyniły się do natężenia ilości pracy. Jednocześnie, ze względu na charakter pracy, są to pracownicy szczególnie narażeni na zakażenie koronawirusem. Przykładem szybkiej i adekwatnej reakcji na rzeczywistość może w tej branży pochwalić się np. DHL Parcel. Na przestrzeni kilku ostatnich tygodni firma wdrożyła szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie maksymalnie bezpiecznych warunków pracy. Kurierów wyposażono w rękawiczki, maseczki i płyny dezynfekujące. Testowane są także nowe rozwiązania prewencyjne - mobilne dystrybutory wody wyposażone w krany kurierzy mogą wozić ze sobą w samochodach i używać ich do częstego mycia rąk.
Jak podkreśla mówi kierownik działu bhp w DHL Parcel Paweł Pawlik, wprowadzono alternatywną bezdotykową formę potwierdzenia doręczenia. Obecnie odbiorcy paczek nie są już zobowiązani do składania podpisu na skanerze kurierskim, żeby potwierdzić odbiór przesyłki. Już od 7 kwietnia uruchomiliśmy płatności bezgotówkowe za przesyłki pobraniowe u kurierów, dzięki czemu ich odbiór jest zdecydowanie bezpieczniejszy. Przeorganizowaliśmy również system pracy zespołu kurierskiego w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć bezpośredni kontakt oraz wyposażyliśmy naszych pracowników w narzędzia technologiczne, konieczne do świadczenia pracy zdalnej. (kj)