Tendencje zmian w handlu detalicznym |
Struktura branżowa sklepów z artykułami żywnościowymi i nie żywnościowymi |
Instytucje wspomagające mikro i małe firmy handlu detalicznego. |
Podstawowe zadania i czynności pracowników mikro i małych firm handlu detalicznego |
Czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe i ich następstwa w mikro i małych firmach handlu detalicznego |
Charakterystyka przepisów prawnych dotyczących mikro i małych firm handlu detalicznego. |
Obowiązki pracodawców mikro i małych firm handlu detalicznego w zakresie bhp |
Zasady bhp przy wykonywaniu prac w mikrofirmach handlu detalicznego ograniczające ryzyko zawodowe związane z poszczególnymi zagrożeniami |
Wskazania dotyczące oceny ryzyka zawodowego |
Przepisy i normy |
Bibliografia |
7.1.5. Obowiązki i wymagania dotyczące pomieszczeń higieniczno-sanitarnych
Pomieszczenia sanitarne w mikro i małych sklepach to szatnie, umywalnie, ustępy i jadalnie Wymagania dotyczące pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych określono w załączniku 3 do rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy [2].
Pomieszczenia higieniczno sanitarne powinny znajdować się w budynku, w którym odbywa się praca lub w budynku połączonym z nim obudowanym przejściem. Jeżeli pomieszczenie, w którym odbywa się praca jest ogrzewane przejście również musi być ogrzewane. Również ogrzewane, wentylowane i oświetlone powinny być pomieszczenia higieniczno - sanitarne.
Wysokość pomieszczeń higieniczno-sanitarnych nie może być niższa niż 2,5 m. Pomieszczenia higieniczno-sanitarne powinny być utrzymane w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne korzystanie z nich.
W mikro i małych sklepach urządzane są szatnie podstawowe – przeznaczone do przechowywania odzieży własnej pracowników oraz odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej. Taka szatnia może być używana wówczas, jeżeli pracownicy zatrudnieni są przy pracach, podczas których zabrudzenie odzieży roboczej i środków ochrony indywidualnej występuje w tak małym stopniu, że nie stwarza ryzyka zanieczyszczenia odzieży własnej pracowników,
Takie szatnie powinny być urządzone w oddzielnych lub wydzielonych pomieszczeniach. Powinny mieć zapewnione oświetlenie światłem dziennym i być suche. Dopuszczalne jest urządzenie szatni w suterenach lub piwnicach jednak wówczas pracodawca musi zapewnić odpowiednią izolację ścian tak, aby pomieszczenia te nie były wilgotne oraz wyznaczyć drogi ewakuacji. W szatni powinna być zapewniona odpowiednia wymiana powietrza (przynajmniej czterokrotna na godzinę), a w szatniach wyposażonych w okna dwukrotna na godzinę. W szatni przeznaczonej, dla co najmniej 25 pracowników umieszczonej w suterenie lub piwnicy należy zapewnić wentylację mechaniczną.
W skład zespołu szatni w tych sklepach powinny wchodzić umywalki oraz ewentualnie natryski. Powinna być do nich doprowadzona bieżąca woda ciepła i zimna. Temperatura ciepłej wody przy stosowaniu centralnej regulacji lub zbiorowego mieszania powinna wynosić 35o C – 40o C, a w przypadku indywidualnego mieszania wody od 50oCdo 60o C. Na każdych dziesięciu pracowników najliczniejszej zmiany powinna przypadać, co najmniej jedna umywalka indywidualna i nie mniej niż jedna przy mniejszej liczbie pracowników. Natomiast w przypadku zastosowania kabin natryskowych powinna przypadać, co najmniej jedna na każdych 8 pracowników.
Ustępy powinny być zlokalizowane w odległości nie większej niż 75 m od stanowiska pracy Powinny być one wyposażone w bieżącą wodę do spłukiwania oraz instalacje i urządzenia do utrzymywania wymagań higieniczno - sanitarnych.
Szatnie, umywalnie, i ustępy powinny być urządzone oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. Jeżeli jednak pracodawca zatrudnia do dziesięciu pracowników na jednej zmianie to urządzenia te mogą być wspólne pod warunkiem możliwości osobnego z nich korzystania.
Pracodawca, który zatrudnia do dwudziestu pracowników powinien zapewnić, co najmniej ustępy, umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej, roboczej i ochronnej oraz higienicznego spożywania posiłków. W mikro i małych sklepach, zwłaszcza spożywczych, gdzie nie powinny występować czynniki szkodliwe dla zdrowia i brudzące, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się przy zatrudnieniu do 20 pracowników w jednym pomieszczeniu.
Pomieszczenie do spożywania posiłków – jadalnia powinno być zapewnione przez pracodawcę w przypadku zatrudnienia powyżej 20 pracowników (20+1).
W przepisach ustalono trzy typy jadalni:
Dla każdego pracownika spożywającego posiłek w jadalni należy zapewnić indywidualne miejsce siedzące przy stole. W jadalni powinny znajdować się umywalki ( na każde 20 miejsc siedzących jedna, ale zawsze nie mniej niż jedna), ręczniki papierowe lub suszarka do rąk. Ponadto powinny być wyposażone w urządzenie do podgrzewania posiłku własnego pracownika i zlewozmywak.