2.7 Zalecenia dotyczące organizacji stanowiska załadowczego i rozładowczego na rampie
Według danych UDT, w obszarze stanowisk załadowczych/rozładowczych na rampie, co roku mamy ciężkie i śmiertelne wypadki. W USA ok. 25 % wypadków mających miejsce w magazynach, ma miejsce właśnie na takich stanowiskach.
Głównymi przyczynami wypadków są np. poślizgnięcia i potknięcia pracowników wynikające z niezachowania czystości i suchości podłoża. Często zdarzają się spadnięcia pracownika z rampy. Aby temu zapobiec należy stosować drzwi czy bramy bezpieczeństwa, np. otwierane poprzez podnoszenie skrzydeł (lub skrzydła); zamykanie - zaraz po zakończeniu załadunku/rozładunku. Przykład rozwiązania zamknięcia stanowiska na rampie zilustrowano na rysunku 2.38.
Rys. 2.38. Stanowisko załadowcze w jednym z przedsiębiorstw w USA (rysunek dzięki uprzejmości firmy CISCO EAGLE Z USA)
Bardzo poważne skutki mogą wystąpić podczas nieoczekiwanego ruchu samochodu podczas wjeżdżania wózka na samochód lub zjeżdżania wózka z samochodu. Podczas załadunku i rozładunku samochodu, jego silnik powinien być wyłączony a koła zablokowane hamulcami i np. klinami (koła tylne). Stan taki powinien być zachowany do czasu zakończenia załadunku/rozładunku. Powinny być opracowane procedury dotyczące obsługi samochodów. Ułatwieniem do zachowania bezpieczeństwa mogą być następujące środki organizacyjne:
Rys. 2.39. Przykład tablicy z informacją dla kierowcy samochodu o konieczności zablokowania kół (rysunek dzięki uprzejmości firmy CISCO-EAGLE z USA)
Włącza się, jednocześnie, czerwone światło dla kierowcy samochodu (na zewnątrz) i – po drugiej stronie - zielone dla kierowcy wózka załadunku/rozładunku samochodu (wewnątrz stacji); i odwrotnie - włącza się, jednocześnie, czerwone światło dla kierowcy wózka załadunku/rozładunku oraz zielone dla kierowcy samochodu. Należy poinformować zainteresowanych o znaczeniu barw działających świateł.
Rys. 2.40. Przykład świateł firmy Cisco-Eagle z USA (rysunek dzięki uprzejmości firmy Cisco Eagle z USA)
Wyjeżdżanie wózka podnośnikowego z samochodu ruchem cofania do tyłu, a więc w warunkach ograniczonej widoczności, może być przyczyną kolizji z pieszymi lub innymi wózkami. Aby temu zapobiec, w strefie stanowiska nie powinny przebywać żadne osoby postronne, łącznie z kierowcami samochodów.