Jakie informacje należy zebrać i w jaki sposób ?

 

W celu oceny ryzyka zawodowego związanego z czynnikami organizacyjnymi, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na wyniki oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, należy sprawdzić zgodność organizacji pracy z wymaganiami prawa, zwracając szczególną uwagę na dokumenty odnoszące się do:

  • kwalifikacji pracowników;
  • szkolenia i informowania pracowników;
  • badań lekarskich pracowników;
  • instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy;
  • oceny zgodności maszyn i innych urządzeń technicznych z wymaganiami bezpieczeństwa;
  • monitorowania stosowanych środków ochrony, w celu zapewnienia, że są one właściwie stosowane i że są skuteczne;
  • stanu pomieszczeń pracy;
  • organizacji czasu pracy, itp.;


Na podstawie analizy dostępnych dokumentów należy się upewnić, że wdrożono odpowiednie rozwiązania organizacyjne, zapewniające utrzymywanie zgodności z wymaganiami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

Do oceny ryzyka zawodowego związanego z występowaniem w środowisku pracy czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych zespół oceniający ryzyko zawodowe powinien zgromadzić przede wszystkim informacje umożliwiające określenie:

  • Jakie zadania są realizowane na stanowisku pracy?
  • Jakie czynności i w jaki sposób są wykonywane podczas realizacji tych zadań, a także jaki jest czas wykonywania tych czynności?
  • Kto pracuje na ocenianych stanowiskach pracy, przy czym należy zwrócić uwagę na zidentyfikowanie tych pracowników, dla których ryzyko zawodowe związane z oddziaływaniem zagrożeń może być większe od przeciętnego, takich jak np. Kobiety w ciąży, młodociani, osoby starsze lub niepełnosprawni?
  • Jakie maszyny i inne urządzenia techniczne są stosowane na stanowisku pracy?
  • Jakie materiały są wykorzystywane w procesach technologicznych?
  • Jakie zagrożenia zidentyfikowano na ocenianych stanowiskach pracy?
  • Jakie środki ochrony są obecnie stosowane w celu ograniczenia związanego ze zidentyfikowanymi zagrożeniami ryzyka zawodowego?
  • Czy i jakie wypadki przy pracy zarejestrowano na ocenianych stanowiskach pracy?
  • Jaki jest poziom absencji chorobowej osób pracujących na ocenianych stanowiskach i jakie mogą być jej przyczyny?
  • Jakie wymagania prawa i norm dotyczą ocenianego stanowiska pracy?


Informacje te można zebrać na podstawie analizy:

  • dokumentacji odnoszącej się do wykorzystywanych na stanowisku maszyn i urządzeń,
  • procedur technologicznych i instrukcji robocze,
  • wyników pomiarów czynników zagrażających (szkodliwych i niebezpiecznych, a także uciążliwych), występujących na stanowisku pracy,
  • wyników badań ankietowych odnoszących się do psychospołecznego środowiska pracy,
  • dokumentacji dotyczącej wypadków przy pracy i zdarzeń potencjalnie wypadkowych,
  • dokumentacji dotyczącej chorób zawodowych i innych chorób związanych z pracą,
  • dokumentacji dotyczącej szkoleń i badań lekarskich pracowników,
  • rejestrów wypadków i chorób zawodowych,
  • aktów prawnych i norm technicznych,

a także:

  • obserwacji czynności, wykonywanych na stanowisku pracy (np. sprawdzenie, czy praca jest wykonywana zgodnie z ustalonymi procedurami),
  • wywiadów z pracownikami.  


W procesie zbierania informacji można zidentyfikować występowanie niezgodności z wymaganiami obowiązującego prawa, takich jak na przykład brak wymaganych szkoleń pracowników, brak badań lekarskich, brak dokumentów potwierdzających zgodność stosowanych maszyn i urządzeń z wymaganiami bezpieczeństwa, brak wyników pomiarów czynników szkodliwych, które są niezbędne do właściwej oceny ryzyka zawodowego związanego z narażeniem na te czynniki, brak instrukcji bezpiecznego wykonywania pracy i/lub zaznajomienia z nimi pracowników, brak informacji o psychospołecznym środowisku pracy itp.

 

Wynikiem tego etapu oceny ryzyka zawodowego jest zarówno pozyskanie informacji niezbędnych do oceny tego ryzyka, jak i identyfikacja  niezgodności z wymaganiami prawa na analizowanych obszarach.