Stanowiska pracy
MONTAŻ W PRZEMYŚLE LOTNICZYM

 

Artykuły - Montaż w przemyśle lotniczym

 

Proponowane metody optymalizacji organizacji bezpiecznej pracy w procesach montażowych w przemyśle lotniczym
"Przegląd Techniczny " 1/2020 str. 18-19

mgr inż. Artur Bociąg Główny Specjalista ds. BHP i Ochrony Środowiska. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik, dr inż. Mariusz Dąbrowski Centralny Instytut Ochrony Pracy - Państwowy Instytut Badawczy

Procesy montażowe, w których stosuje się technologie nitowania, klejenia lub zgrzewania są niezwykle istotną, ze względów technologicznych i jakościowych, i odpowiedzialną częścią produkcji statków powietrznych. Realizacja tych procesów powoduje charakterystyczne, wręcz typowe dla tego przemysłu, zagrożenia, dla pracowników, zwłaszcza zagrożenia mechaniczne, hałas i drgania a także znaczne uciążliwości wynikające z niewygodnej pozycji ciała i utrudnionego dostępu do miejsc łączenia, czy też narażenia na czynniki chemiczne ze względu na zastosowanie substancji chemicznych służących do zapewnienia szczelności połączeń.
W artykule omówiono typowe wypadki oraz zagrożenia i uciążliwości występujące w procesach łączenia stosowanych w przemyśle lotniczym.
Omówiono proponowane metody optymalizacji organizacji bezpiecznej pracy w procesach montażowych określone na podstawie prowadzonych badań.



Bezpieczeństwo pracy i ergonomia podczas łączenia elementów statków powietrznych
"Bezpieczeństwo Pracy - Nauka i Praktyka" 4/2019 str. 18-21

dr inż. Mariusz Dąbrowski Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy

W artykule przedstawiono specyficzne problemy bezpieczeństwa pracy i ergonomii występujące w procesach łączenia struktur statków powietrznych. Wielu pracowników w przemyśle lotniczym w Polsce uczestniczy w procesach łączenia materiałów za pomocą nitowania, klejenia lub zgrzewania.  W artykule opisano typowe wypadki przy tych pracach i omówiono charakterystyczne zagrożenia i uciążliwości występujące przy wykorzystaniu różnych technologii łączenia stosowanych w przemyśle lotniczym. W artykule podano także przykłady wyposażenia pracy oraz działań prewencyjnych służących poprawie komfortu pracy podejmowanych w istniejących uwarunkowaniach prawnych i techniczno-organizacyjnych.