![]() | Wypadki w szkole - wstęp |
![]() | Podstawowe pojęcia i dane statystyczne |
![]() | Podział wypadków ze względu na rodzaj urazu |
![]() | Najczęstsze przyczyny wypadków |
![]() | Wypadki osób znajdujących się pod opieką szkół i placówek - rodzaj uszkodzenia ciała |
![]() | Wypadki w szkole - podsumowanie |
![]() | Działania prewencyjne - identyfikacja zagrożeń |
![]() | Zasady i działania poprawiające bezpieczeństwo w szkołach |
![]() | LISTA KONTROLNA - identyfikacja "słabych punktów" |
![]() | LISTY KONTROLNE z zaleceniami |
![]() | Przepisy prawne - Wypadki w szkole |
![]() | Artykuły - Wypadki w szkole |
LISTY KONTROLNE Z ZALECENIAMI
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
ORGANIZACJA ZAJĘĆ |
|||
1. |
Czy ustalono procedury lub zasady bezpiecznego zachowania na różnego rodzaju zajęciach szkolnych oraz podczas przerw międzylekcyjnych? |
Stała obecność nauczyciela na WF |
|
Nadzór nauczycielski na przerwach |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy ustalono zasady bezkolizyjnej komunikacji wewnętrznej, zwłaszcza pieszych na schodach i w wąskich przejściach korytarzy, np. ruch prawostronny lub lewostronny? |
Zakaz biegania po korytarzach i klatkach schodowych |
|
Wyznaczenie osobnych klatek schodowych do wchodzenia oraz do schodzenia |
|||
Przyjęcie zasady ruchu prawo lub lewostronnego na korytarzach i schodach |
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy wszyscy nauczyciele oraz uczniowie zostali zapoznani z obowiązującymi w szkole procedurami lub zasadami? |
Zapoznanie nauczycieli z procedurami i zasadami oraz poinstruowanie o przekazaniu informacji uczniom i egzekwowaniu ustaleń |
|
Poinformowanie uczniów przez wychowawców |
|||
Okresowa sprawdzanie wiedzy - np. organizowanie konkursów |
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy ustalone procedury lub zasady postępowania są akceptowane i przestrzegane? |
Okresowa kontrola zachowań uczniów |
|
Sprawdzanie skuteczności nadzorowania zachowań uczniów przez odpowiedzialnych nauczycieli |
|||
Organizowanie niejawnych ankiet w celu zbadania stopnia akceptacji poszczególnych procedur |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy prowadzone są regularne ćwiczenia w celu wypracowania i utrwalenia bezpiecznych zachowań wśród uczniów i nauczycieli? |
Pokazy właściwego zachowania |
|
Ćwiczenia ewakuacji oraz innych zachowań (podczas przerwy, WF, w pracowni chemicznej itp.) |
|||
Organizowanie zawodów np. międzyklasowych w celu utrwalenie pro bezpiecznych zachowań |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy sposób zachowania jest monitorowany lub sprawdzany w inny sposób? |
Monitoring i zdalna rejestracja |
|
Nadzór wyznaczonych pracowników |
|||
Organizowanie niejawnych ankiet nt. niewłaściwych zachowań i łamania ustalonych zasad postępowania |
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy uczniowie są zmotywowani do właściwego zachowania? |
Wprowadzenie systemu nagradzania uczniów za właściwe zachowanie |
|
Wprowadzenie zależności ocen z zachowania od przestrzeganie ustalonych zasad |
|||
Sprawdzenie skuteczności systemu motywowania uczniów (np. przeprowadzenie wśród nich ankiety niejawnej) |
|||
|
…………………………………………… |
||
8. |
Czy nauczyciele są zmotywowani do właściwego zachowania? |
Nagradzanie nauczycieli za dawanie przykładu właściwego zachowania |
|
Nagradzanie nauczycieli za przestrzeganie ustalonych procedur oraz nadzór nad uczniami |
|||
Ustalenie systemu motywacyjnego w porozumieniu z nauczycielami i przy ich aprobacie |
|||
|
…………………………………………… |
||
9 |
Czy wszyscy nauczyciele prowadzący zajęcia w warsztatach , laboratoriach a także zajęcia W-F zostali przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy? |
Przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy |
|
Przeszkolenie uczniów w zakresie udzielania pierwszej pomocy |
|||
Okresowa sprawdzanie wiedzy - np. w zakresie udzielania pierwszej pomocy |
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Teren wokół szkoły |
|||
1. |
Czy teren szkoły jest ogrodzony ? |
Zapewnienie całkowitego ogrodzenia budynku szkoły |
|
Zapewnienie całkowitego ogrodzenia boisk szkolnych |
|||
Zapewnienie całkowitego ogrodzenia innych obiektów wykorzystywanych przez szkołę |
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy ogrodzenie uniemożliwia wspinanie się po nim? |
Zastosowanie ogrodzenia pełnego np. mur, płyty betonowe |
|
Zastosowanie ogrodzenia z pionowych metalowych prętów |
|||
Zastosowanie ogrodzenia pełnego np. z desek |
|||
Zastosowanie ogrodzenia z siatki |
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy ogrodzenie o wysokości poniżej 180 cm nie ma na górnej powierzchni tłuczonego szkła, drut kolczastego lub innych ostrych elementów, stwarzających zagrożenie ? |
Zastosowanie ogrodzenia wyższego, niż 180 cm |
|
Usunięcie ostrych elementów z górnej powierzchni ogrodzenia |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy ogrodzenie nie grozi uwięzieniem? |
Zastosowanie konstrukcji ogrodzenia o odległościach między elementami (prętami) poniżej 12 cm w celu uniemożliwienia uwiezienia, przy próbie przechodzenia |
|
Zapewnienie regularnego sprawdzania stanu ogrodzenia |
|||
Zapewnienie napraw ogrodzenia w tym występujących dziur |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy bramy i furtki są rozmieszczone w odpowiednich miejscach w ogrodzeniu, stosownie do potrzeb uczniów i nauczycieli? |
W uzasadnionych przypadkach wykonanie dodatkowych przejść (np. w miejscach nagminnie naruszanego ogrodzenia). Miejsca te powinny być jednak nadzorowane |
|
Powiększenie (poszerzenie) bram i furtek dla potrzeb zwiększonej liczby uczniów |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy bramy i furtki w ogrodzeniu otwierają się do wewnątrz lub są przesuwne? |
Zapewnienie wykonania bram i furtek w ogrodzeniu otwierających się do wewnątrz o szerokości |
|
Zapewnienie wykonania bram i furtek w ogrodzeniu przesuwnych |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy teren przyszkolny ma równą nawierzchnię dróg, przejść i boisk? |
Zapewnienie wytyczenia i wykonania dróg, przejść i boisk o równej nawierzchni |
|
Zapewnienie systemu sprawdzania czy drogi, przejścia i boiska mają równą nawierzchnię |
|||
Zapewnienie napraw występujących nierówności |
|||
|
…………………………………………… |
||
8. |
Czy używane na co dzień drogi wewnętrzne są utwardzone (asfaltowe, wyłożone kostką lub żwirowe? |
Trwałe utwardzenie dróg wewnętrznych (asfaltowanie, betonowanie) |
|
Tymczasowe utwardzenie dróg wewnętrznych (wyłożenie kostką, żwirem, kamieniami) |
|||
Zapewnienie skutecznego drenażu dróg o nawierzchniach naturalnych (piaskowych, trawiastych) z wody deszczowej |
|||
|
…………………………………………… |
||
9. |
Czy ścieżki dla pieszych wokół budynków są odsunięte od ścian budynku lub znajdują się pod zadaszeniem, chroniącym przed upadającymi przedmiotami, dachówkami, soplami, odpadającym z elewacji tynkiem itp.? |
Wytyczenie ścieżek poza strefami zagrożenia upadającymi przedmiotami |
|
Osłonięcie ścieżek daszkami |
|||
Usuwanie zagrożeń (regularne przeglądy i usuwanie grożących upadkiem konarów, zwisających z dachu sopli, śniegu itp.) |
|||
|
…………………………………………… |
||
10. |
Czy szlaki komunikacyjne dla samochodów oraz dla pieszych są odpowiedniej szerokości? |
Poszerzenie ścieżek do min. 120 cm |
|
Oznakowanie kierunku poruszania się na ścieżkach przeznaczonych do ruchu jednokierunkowego |
|||
Sprawdzenie i ewentualne poszerzenie dróg dla pojazdów |
|||
|
…………………………………………… |
||
11. |
Czy drogi dla samochodów są oddzielone od ścieżek dla pieszych np. żywopłotem, słupkami? |
Odseparowanie dróg dla samochodów od ścieżek dla pieszych słupkami, zielenią |
|
Oznakowanie granicy (malowanie, wykładanie kostką o innej barwie itp.) |
|||
Ograniczenie prędkości ruchu samochodów przez wykonanie garbów spowalniających na drogach pieszo-jezdnych |
|||
|
…………………………………………… |
||
12. |
Czy drogi wewnętrzne wychodzą poza teren szkoły na ulicę o najmniejszym natężeniu ruchu? |
Wytyczenie nowych dróg, gdzie to możliwe |
|
Zastosowanie przejścia z sygnalizacją świetlną |
|||
Spowolnienie ruchu przez zastosowanie garbów na jezdni |
|||
|
…………………………………………… |
||
13. |
Czy na drogach zewnętrznych w pobliżu szkoły przy przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów znajdują się kładki, garby spowalniające ruch albo wysepki bezpieczeństwa (w przypadku szerszych ulic) oraz światła lub dobrze widoczne oznakowania? |
Nadzorowanie przechodzenia uczniów przez oznakowaną osobę dorosłą |
|
Zastosowanie wyjścia labiryntowego i zaopatrzenie uczniów w osobiste oznakowania odblaskowe |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
14. |
Czy uczniowie, zwłaszcza z terenów wiejskich, na jesieni i w zimie noszą odzież (kurtki, buty itp.) z elementami odblaskowymi lub odblaskowe opaski? |
Zaopatrzenie uczniów w elementy odblaskowe |
|
Wymaganie przestrzegania noszenia przez uczniów elementów odblaskowych |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
15. |
Czy drogi i ścieżki oraz zewnętrzne schody są na jesieni i w zimie sprzątane z błota, odśnieżane i niezwłocznie pozbawiane warstwy lodu? |
Zapewnienie odpowiedniego sprzętu do sprzątania dróg i schodów zewnętrznych |
|
Wyznaczenie odpowiedzialnych za utrzymanie zewnętrznych dróg komunikacyjnych |
|||
Zapewnienie nadzoru nad właściwym utrzymaniem w czystości dróg i schodów zewnętrznych |
|||
Zadaszenie schodów zewnętrznych |
|||
|
…………………………………………… |
||
16. |
Czy zapewniono oznakowanie wewnętrznych dróg komunikacyjnych znakami informacyjnymi i drogowymi? |
Oznakowanie dróg dla pojazdów silnikowych właściwymi znakami drogowymi, zwłaszcza ograniczenia prędkości na terenie szkoły |
|
Oznakowanie kierunków poruszania się |
|||
Oznakowanie znakami poziomymi dróg dla rowerów i pieszych informujących użytkownika o przeznaczeniu drogi |
|||
|
…………………………………………… |
||
17. |
Czy miejsca do parkowania oraz ścieżki i drogi wewnętrzne są rozdzielone i tak zaprojektowane, aby unikać niepotrzebnych skrzyżowań i miejsc potencjalnie kolizyjnych? |
Przeprojektowanie rozkładu dróg komunikacyjnych w celu zlikwidowania lub zmniejszenia liczby miejsc kolizyjnych (skrzyżowań) |
|
Oznakowanie pionowe i poziome wyraźnie rozdzielające drogi i miejsca do parkowania |
|||
Wprowadzenia garbów i ostrzegawczego oznakowania przed skrzyżowaniami |
|||
|
…………………………………………… |
||
18. |
Czy woda deszczowa z dróg i przejść na terenie szkoły jest odprowadzana (dzięki naturalnemu ukształtowaniu terenu lub poprzez instalację odwadniającą)? |
Podwyższenie poziomu dróg lub ścieżek |
|
Wykonanie przejść i jezdni z materiałów łatwo przepuszczających wodę (żwir, piasek itp.) |
|||
Wykonanie instalacji odprowadzającej wodę |
|||
|
…………………………………………… |
||
19. |
Czy otwory kanalizacyjne studzienki i inne zagłębienia na terenie szkoły są zakryte odpowiednimi pokrywami lub trwale zabezpieczone w inny sposób? |
Uzupełnienie i zamocowanie brakujących pokryw |
|
Ogrodzenie studzienek |
|||
Oznakowanie pokryw jaskrawymi kolorami, kontrastującymi z otoczeniem |
|||
|
…………………………………………… |
||
20. |
Czy zapewniono oświetlenie sztuczne wewnętrznych dróg komunikacyjnych? |
Wprowadzenie oświetlenia (stałego lub uruchamianego czujnikiem ruchu albo zmierzchowym) w przypadku używania tych dróg po zmroku |
|
Zastosowanie lamp z baterią słoneczną do oznakowania sporadycznie używanych po zmroku ścieżek dla pieszych |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
21. |
Czy zastosowane lampy są odporne na udary mechaniczne i warunki atmosferyczne? |
Zapewnienie odpowiednio sztywnej konstrukcji wsporników lamp i pewne zamocowanie ich do podłoża lub ścian budynku |
|
Zastosowanie lamp z kloszem wykonanym z nietłukącego tworzywa (poliwęglanu), szkła o podwyższonej odporności na zbicie (klejonego) lub żarówką osłoniętą siatką metalową w celu ochrony przed zbiciem rzuconym kamieniem |
|||
Dobre zaizolowanie instalacji elektrycznej lamp i uniemożliwienie osobom nieupoważnionym dostępu do niej (zamkniecie instalacji w obudowie lamp) |
|||
Sprawdzenie czy wsporniki wykonane są z materiałów odpornych na korozję lub zabezpieczone powłokami chroniącymi przed nią |
|||
|
…………………………………………… |
||
22. |
Czy lampy są sprawne i regularnie sprawdzane? |
Zapewnienie regularnych kontroli instalacji elektrycznej |
|
Wprowadzenie harmonogramu mycia (czyszczenia) lamp |
|||
Regularne sprawdzanie i w razie potrzeby wzmacnianie trwałości konstrukcji i zamocowania lamp |
|||
|
…………………………………………… |
||
23. |
Czy rosnące na terenie szkoły drzewa mają przycięte gałęzie do wysokości minimum 2 m? |
Przynajmniej raz, a najlepiej dwa razy do roku przeprowadzanie kontroli drzew |
|
Obcinanie nisko wiszących, przeszkadzających przy przechodzeniu gałęzi |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
24. |
Czy pochyłe drzewa oraz boczne konary są regularnie kontrolowane ze względu na możliwość przewrócenie lub odłamania? |
Obcinanie grożących obłamaniem gałęzi |
|
Niezwłoczne usuwanie nadłamanych lub złamanych po burzy gałęzi |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Budynki na zewnątrz |
|||
1. |
Czy oprawy oświetleniowe, anteny itp. elementy są pewnie zamocowane do ścian lub dachu budynku? |
Przynajmniej raz w roku dokładne sprawdzanie czy nie obluzowały się mocowania urządzeń umieszczonych na dachu lub przytwierdzonych do ścian budynków szkolnych |
|
Niezwłoczne usuwanie wszelkich zauważonych nieprawidłowości |
|||
Zmiana konstrukcji mocowania, jeżeli okaże się, że stale się obluzowuje |
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy wejścia są chronione daszkami wystającymi poza bryłę budynku? |
Wykonanie odpowiedniego zadaszenia w celu ochrony przed opadami oraz przed uderzeniem spadającym z góry przedmiotem |
|
Wykonanie odpowiednich zabezpieczeń (barierek, ekranów) zapobiegających spadaniu przedmiotów z góry |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy jest zapewniony dostęp dla osób niepełnosprawnych (podjazdy dla wózków z przystankami i podwójnymi poręczami oraz wejścia odpowiedniej szerokości bez progów)? |
Zapewnienie podjazdów o szerokości co najmniej 120 cm i o małym kącie nachylenia (najlepiej do 6 st.), z krawężnikami oraz poziomymi przystankami (o długości min. 140 cm) do odpoczynku (jeśli długość podjazdu przekracza 9 m). Podjazdy powinny być wyposażone obustronnie w podwójne poręcze na wys. 75 i 90 cm |
|
Zapewnienie platformy pionowej (windy) dostępnej dla wózków z zewnątrz |
|||
Zapewnienie platform schodowych |
|||
Zapewnienie transporterów schodowych |
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy schody zewnętrzne wyposażone są po obu stronach w poręcze? |
Uzupełnienie brakujących poręczy |
|
|
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy stopnie schodów zewnętrznych są wykonane z materiałów chropowatych lub mają trwale przytwierdzone nakładki przeciwpoślizgowe? |
Zmiana nawierzchni stopnic (np. wyłożenie ich antypoślizgowym gresem) |
|
Zamocowanie gotowych prefabrykowanych nakładek przeciwpoślizgowych na stopnice |
|||
Naklejenie wodoodpornych taśm antypoślizgowych do zastosowań zewnętrznych |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy stopnie schodów są wykonane w taki sposób, aby nie gromadziła się na nich woda? |
Odpowiednie wyprofilowanie stopnic i wykonanie rowków lub otworów odprowadzających wodę z ich powierzchni |
|
Zastosowanie ażurowych stopnic |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy elewacja szkoły jest gładka, bez poprzecznych występów i elementów umożliwiających łatwe wspinanie się do okien lub na dach szkoły (jak np. stałe drabinki, zaczynające się na małej wysokości, blisko rosnące drzewa z licznymi gałęziami na różnej wysokości itp.)? |
Usunięcie zbędnych elementów umożliwiających wspinaczkę po elewacji budynku lub utrudnienie do nich dostępu osobom nieupoważnionym |
|
Obcięcie gałęzi drzew znajdujących się w pobliżu okien |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
8. |
Czy budynki mają zainstalowane piorunochrony?
|
Zastosowano piorunochrony |
|
|
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Boiska i ziemne tereny sportowe |
|||
1. |
Czy bramki są statecznie przytwierdzone do podłoża? |
Zamocowanie (wkopanie w ziemię i zabetonowanie) bramek |
|
Osłonięcie poprzeczki i słupków miękkimi wykładzinami |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy tablice z koszami do koszykówki są odpowiednio wytrzymałe (sztywne) i posadowione w podłożu? |
Wymiana tablic z koszami na atestowane |
|
Zamocowanie (wkopanie w ziemię i zabetonowanie) masztów do kosza |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy w bliskim otoczeniu bramek, tablic z koszami do koszykówki, stołów do tenisa stołowego, słupów do siatki usunięte są ostre lub twarde przeszkody, kamienie, kosze na śmieci? |
Przeprowadzenie oględzin boiska i usunięcie z niego wszelkich twardych i ostrych przedmiotów przed rozpoczęciem zajęć |
|
Używanie ochraniaczy (np. kolan, łokci, głowy) podczas zajęć |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy bieżnie oraz pasy do rozbiegu przy skokach w dal i wzwyż są dobrze utrzymane, tzn. równe i zawsze oczyszczone z piasku, błota i liści oraz innych substancji mogących spowodować poślizgnięcie? |
Uzupełnienie dziur i wyrównanie nawierzchni |
|
Regularne sprzątanie nawierzchni przy pomocy mioteł i odkurzaczy przemysłowych lub dmuchaw ogrodowych |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy poszczególne, sąsiadujące ze sobą boiska są oddzielone odpowiednio wysokim, dobrze widocznym ogrodzeniem, zapobiegającym kolizjom grających, nieoczekiwanemu przerzucaniu piłki itp.? |
Wykonanie ogrodzenia o odpowiedniej wysokości |
|
W przypadku braku ogrodzenia unikanie jednoczesnego używania sąsiadujących boisk |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Pływalnie |
|||
1. |
Czy użytkowane przez szkołę baseny na pływalniach mają widoczne i trwale oznaczenie głębokości? |
Zapoznanie uczniów z warunkami technicznymi (głębokością wody w basenie) i wynikającymi z tego ograniczeniami |
|
Umieszczenie oznaczenia głębokości |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy jest możliwość obserwacji całej tafli wody w pływalni przez ratownika? |
Nadzór dwóch lub więcej osób obejmujący całość pływalni |
|
Nakaz pływania tylko w części pod obserwacją |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy na pływalni znajduje się apteczka oraz sprzęt ratunkowy (koła, bosaki, linki asekuracyjne, rzutki ratunkowe)? |
Żądanie doposażenia pływalni w sprzęt ratunkowy |
|
|
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy na przejściach i dojściach do brzegów basenu są umieszczone materiały przeciwpoślizgowe? |
Poprawienie brzegów basenu z wykorzystaniem odpowiednich antypoślizgowych kształtowych płytek |
|
Naklejenie wodoodpornych taśm antypoślizgowych |
|||
Wykonanie kratek odprowadzających wodę z nawierzchni przejść, dojść i przy brzegu basenu |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy na basenie znajduje się sygnalizacja umożliwiająca skuteczne wszczęcie alarmu w razie zauważenia czegoś niepokojącego? |
Zapewnienie sygnalizacji dźwiękowej (syrena alarmowa) |
|
Zapewnienie ostrzegawczej sygnalizacji świetlnej |
|||
Zapewnienie nagłośnienia dla ratownika (tuba) |
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Budynki |
|||
1. |
Czy budynek jest odpowiednio oznakowany (drogi ewakuacyjne, wstęp wzbroniony itp.)? |
Oznakowanie dróg ewakuacyjnych oświetleniem awaryjnym |
|
Oznakowanie dróg ewakuacyjnych fluorescencyjnymi znakami |
|||
Wprowadzenie odpowiednich oznakowań, np. do pomieszczeń dostępnych tylko dla upoważnionych osób, stref niebezpiecznych (pracowni chemicznej, warsztatu, rozdzielnicy elektrycznej) |
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy budynek jest dobrze wentylowany oraz ogrzewany? |
Zastosowanie dodatkowej wentylacji wymuszonej w pomieszczeniach, w których sygnalizowany jest brak wystarczającej wymiany powietrza |
|
Wykonanie izolacji termicznej budynku |
|||
Przepłukanie i przebudowa instalacji grzewczej (większe grzejniki) |
|||
Wymiana okien na mające lepszy współczynnik izolacyjności cieplnej |
|||
|
|
||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy jest zapewniony awaryjny dostęp do wody i prądu? |
Zbudowanie lub zakupienie zapasowego zbiornika na wodę, włączonego w wodną instalację przesyłową |
|
Zakupienie prądnicy |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy przy zróżnicowaniu poziomu podłóg jest zapewniona możliwość dostępu uczniom niepełnosprawnym? |
Zapewnienie transporterów schodowych |
|
Zapewnienie podjazdów na progach |
|||
Wyznaczenie osób do pomocy |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy ściany są malowane w jasnych i ciepłych barwach, uspokajających uczniów? |
Odnowienie i pomalowanie ścian lub naklejenie tapet |
|
Zawieszenie dekoracji o stonowanych ciepłych barwach |
|||
Zapewnienie dużo żywej zieleni w klasach i pracowniach |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy we wszystkich pomieszczeniach, na korytarzach i klatkach schodowych zastosowano oświetlenie sztuczne? |
Uzupełnienie brakującego oświetlenia sztucznego |
|
Uzupełnienie brakujących żarówek i lamp |
|||
Oczyszczenie i przemycie opraw oświetleniowych |
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy w pomieszczeniach bez okien znajdują się podświetlane wyłączniki światła? |
Wymiana wyłączników na podświetlane |
|
Oznakowanie położenia wyłączników znakami lub farba fluorescencyjną |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
8. |
Czy oprawy oświetleniowe i inne wiszące, ciężkie przedmioty są właściwie przymocowane do sufitu lub ścian i czy jest to regularnie kontrolowane? |
Regularne (minimum raz na rok) kontrolowanie stanu zamocowań |
|
Niezwłoczne usuwanie wszelkich nieprawidłowości |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
9. |
Czy oprawy oświetleniowe są łatwo dostępne do czyszczenia i wymiany żarówek? |
Zmiana typu opraw |
|
Zapewnienie niezbędnego sprzętu do łatwej wymiany (drabina, narzędzia itp.) |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
10. |
Czy jest zapewnione awaryjne oświetlenie w korytarzach i klatkach schodowych? |
Zapewnienie oświetlenia awaryjnego |
|
Zapewnienie dostępnych w oznakowanych miejscach przenośnych źródeł światła |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
11. |
Czy osłonięto lub wymieniono na bezpieczne wszelkie ostre lub wystające elementy, o które można zaczepić przy przechodzeniu (np. klamki w drzwiach)? |
Wymiana klamek na gałki |
|
Zmiana rodzaju klamek na takie, które ze względu na kształt nie grożą zaczepieniem (w kształcie litery U, a nie L) |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
12. |
Czy lustra i szyby gablotek wykonano ze szkła warstwowego, hartowanego, zbrojonego lub z poliwęglanu, albo skuteczne osłonięte przed uderzeniem i zbiciem? |
Wymiana grożących zbiciem i skaleczeniem szklanych elementów na nietłukące |
|
Osłonięcie (np. siatką ) szklanych powierzchni |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
13. |
Czy w szkole istnieje sprawny system wewnętrznego i zewnętrznego powiadamiania o wypadku (sygnalizacja alarmowa, telefony)? |
Zamontowanie sprawnej syreny alarmowej połączonej z przyciskami alarmowymi na każdym piętrze |
|
Zastosowanie automatycznych instalacji alarmowych z czujnikami dymowymi itp. |
|||
Zastosowanie zdalnego systemu telefonicznego powiadamiania |
|||
|
…………………………………………… |
||
14. |
Czy w szkole pracują osoby umiejące udzielać pierwszej pomocy przedlekarskiej? |
Przeszkolenie wybranych osób |
|
Zatrudnienie wykwalifikowanych ratowników |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
15. |
Czy na każdym piętrze w szkole znajduje się wyposażona apteczka? |
Wyposażenie każdego piętra w specjalistyczną apteczkę |
|
Wyraźne oznakowanie miejsc umieszczenia apteczek |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
16. |
Czy drzwi ewakuacyjne w razie zagrożenia można łatwo i szybko otworzyć?
|
Drzwi są nie zastawione |
|
Drzwi są nie zamknięte, gdy klucz znajduje się np. na portierni? |
|||
|
|||
|
|
||
17. |
Czy wyeliminowano w szkole luźne, oberwane bądź przegrzane gniazdka elektryczne?
|
|
|
|
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
18. |
Czy są zapewnione w budynku gaśnice?
|
Wyposażenie budynku w gaśnice- plan rozmieszczenia gaśnic |
|
Wyraźne oznakowanie miejsc umieszczenia gaśnicy |
|||
Zapewnienie dostępu o szerokości co najmniej 1m; sprzęt należy umieszczać w miejscach nie narażonych na uszkodzenia mechaniczne oraz działanie źródeł ciepła; odległość z każdego miejsca obiektu, w którym może się znajdować człowiek, do sprzętu gaśniczego nie powinna być większa niż 30m |
|||
|
|
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Szatnie i przebieralnie |
|||
1. |
Czy występuje zagrożenie zgnieceniem lub złamaniem palców przez zastosowane przesuwne drzwi siatkowe? |
Zmiana konstrukcji drzwi na bardziej bezpieczną (np. osłonięcie siatki płytą z poliwęglanu) |
|
Zastosowanie stoperów (mechanicznych ograniczników ruchu) |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy występuje zagrożenia potknięciem o progi, wystające z podłoża prowadnice drzwi przesuwnych, kable itp.? |
Zlikwidowanie progów |
|
Usunięcie, osłonięcie lub podwieszenie kabli |
|||
Zmiana konstrukcji drzwi |
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy jest zapewnione dobre oświetlenie sztuczne wszystkich pomieszczeń szatni? |
Uzupełnienie brakującej instalacji oświetleniowej |
|
Wymiana lamp na nowsze, dające więcej światła |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy w szatniach i przebieralniach są okna? |
Jeśli to możliwe wykonanie dodatkowych okien |
|
Zapewnienie wentylacji i oświetlenia sztucznego |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy lustra wykonano z nietłukących materiałów? |
Usunięcie zbędnych luster |
|
Wymiana luster na metalowe |
|||
Umieszczenie we wnęce lub osłonięcie luster |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy w szatni jest dobra widoczność ? |
Doświetlenie szatni |
|
Ustawienie luster na niewidocznych skrzyżowaniach i zakrętach |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy w szatni występują ostre haki na ubrania? |
Usunięcie ostrych haków |
|
Wymiana luster na bezpieczne |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Schody i klatka schodowa |
|||
1. |
Czy otwarta przestrzeń między biegami schodów jest zabezpieczona np. siatką |
Wykonanie odpowiedniego zabezpieczenia tej przestrzeni |
|
Podwyższenie bocznych balustrad przy schodach |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy schody mają balustrady z zabezpieczeniami przed zsuwaniem się po nich? |
Uzupełnienie poręczy balustrad o elementy uniemożliwiające zsuwanie się po nich |
|
|
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy konstrukcja balustrad uniemożliwia wypadnięcie między nią a schodami? |
Zabezpieczenie przestrzeni krawężnikiem |
|
Zabudowanie wolnej przestrzeni konstrukcją balustrady |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy konstrukcja balustrad uniemożliwia uwięzienie (np. między tralkami)? |
Wypełnienie balustrad płytami |
|
Usytuowanie prętów lub tralek balustrad w taki sposób aby odległości między nimi (mierzone wewnątrz były mniejsze od 12 cm. |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy balustrady są na końcu i zakrętach łagodnie zakończone? |
Połączenie zakończeń balustrad |
|
Osłonięcie zakończeń miękkimi (np. gumowymi nakładkami) |
|||
Zaokrąglenie ostrych zakończeń |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy stopnie schodów mają przeciwpoślizgowe nakładki pewnie przymocowane do stopni? |
Naklejenie taśm antypoślizgowych na stopnice |
|
Nałożenie i trwałe przymocowanie do schodów nakładek przeciwpoślizgowych (np. gumowych) |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Korytarze i przejścia |
|||
1. |
Czy korytarze są wystarczająco szerokie dla obustronnego ruchu (min. 1,2 m), przy otwartych na oścież drzwiach? |
Przebudowa (poszerzenie korytarza) |
|
Zmiana rozstawienia otworów drzwiowych (aby nie były naprzeciwko siebie) |
|||
Ustalenie ruchu jednokierunkowego, o ile to możliwe |
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy w korytarzach są podwieszoneprzedmioty powyżej wysokości wzroku, o które można uderzyć lub zaczepić przy przechodzeniu? |
Przeniesienie przedmiotów niewymagających stałego bezpośredniego dostępu powyżej głowy (na wysokość min. 2 m) |
|
Przeniesienie przedmiotów wymagających stałego bezpośredniego dostępu niżej, aby były widziane przez przechodzących |
|||
Usunięcie lub schowanie we wnękach podwieszonych przedmiotów |
|||
Osłoninie miękkimi nakładkami i oznakowanie jaskrawą barwą podwieszonych przedmiotów |
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy w przypadku zwłaszcza wąskich korytarzy przyjęte są i przestrzegane zasady poruszania (ruch lewo lub prawostronny, zakaz biegania)? |
Przyjęcie zasad poruszania się i zapoznanie nauczycieli i personel szkolny z tymi zasadami |
|
Przyjęcie zasad poruszania się i zapoznanie uczniów z tymi zasadami |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy na podłodze i ścianach umieszczono oznakowania ułatwiające poruszanie się zgodnie z przyjętymi zasadami? |
Oznakowanie barwne (rozgraniczenie pasm ruchu dla różnych kierunków) |
|
Oznakowanie kierunków ruchu na ścianach |
|||
Oznakowanie kierunków ruchu na podłodze |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy korytarze są oświetlone jasno i równomiernie? |
Regularne mycie i dostosowanie osłonięcia okien w zależności od nasłonecznienia |
|
Wykonanie odpowiedniej instalacji oświetleniowej zapewniającej równomierne oświetlenie |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy zjawisko olśnienia (jeśli występuje w korytarzach lub przejściach) światłem sztucznym lub dziennym zostało zlikwidowane? |
Wykonanie odpowiedniej instalacji oświetleniowej zapewniającej brak olśnienia |
|
Dostosowanie osłonięcia okien (zasłon, firanek, żaluzji) w zależności od nasłonecznienia |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
7. |
Czy korytarze i przejścia są zastawione lub występują w nich stałe przeszkody (progi, słupy itp.)? |
Usunięcie zalegających korytarz przedmiotów |
|
Uprzątnięcie przejść i korytarzy |
|||
Usunięcie lub osłonięcie i oznakowanie przeszkód architektonicznych |
|||
|
…………………………………………… |
||
8. |
Czy zbyt niskie przejścia, a także stałe przeszkody na przejściach są osłonięte (owinięte miękkimi materiałami) lub oznakowane barwami kontrastowymi (żółto-czarnymi lub czerwono-białymi pasami)? |
Osłonięcie miękkimi materiałami przeszkód architektonicznych |
|
Oznakowanie barwami kontrastowymi przeszkód architektonicznych |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
9. |
Czy zakręty lub nisze w korytarzach są widoczne, dzięki umieszczeniu wypukłych luster? |
Zamieszczenie w odpowiednich miejscach luster |
|
Zastosowanie sygnalizacji ostrzegającej o zbliżaniu się, niewidzianego przez nas, ruchomego obiektu |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
10. |
Czy są odpowiednie rozszerzenia korytarzy umożliwiające swobodne, bez tłoczenia się, przebywanie w nich uczniów podczas przerw międzylekcyjnych? |
Zapewnienie odpowiednich miejsc do spędzania przerw |
|
Wyznaczenie osobnych miejsc dla różnych klas |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
11. |
Czy są obudowane grzejniki na korytarzach? |
Obudowa grzejników |
|
Odgrodzenie grzejników |
|||
|
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
||
Sale, pracownie i pomieszczenia warsztatowe |
||||
1. |
Czy maszynach i inne urzadzeniach wyposażono w instrukcje bhp? |
Opracowanie instrukcj bhp |
||
Wywieszenie instrukcj bhp |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
2. |
Czy krawędzie mebli szkolnych (ławek, biurek) są zaokrąglone? |
Wymiana mebli |
||
Nałożenie miękkich nakładek |
||||
Zlecenie zaokrąglenia krawędzi |
||||
|
…………………………………………… |
|||
3. |
Czy ławki są odsunięte od okien, aby przy wstawaniu uniemożliwić uderzenie w otwarte okno? |
Odsunięcie ławek na bezpieczna odległość od okien |
||
Zabezpieczenie okien przed otwieraniem na bok |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
4. |
Czy są zachowane odległości do przechodzenia między rzędami ławek? |
Odpowiednie ustawienie ławek |
||
Zmniejszenie liczby rzędów |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
5. |
Czy wąskie wysokie szafy oraz ciężkie gabloty wiszące na ścianie są pewnie do niej przymocowane? |
Zamocowanie wysokich szaf do ściany |
||
Wzmocnienie zamocowania gablot |
||||
Zmniejszenie obciążenia gablot |
||||
|
…………………………………………… |
|||
6. |
Czy cała klasa jest dobrze widoczna z pozycji pracy nauczyciela? |
Zmiana ustawienia ławek |
||
Doświetlenie klasy |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
7. |
Czy występują progi i schodki w klasie? |
Usunięcie przeszkód |
||
Oznakowanie przeszkód, których nie można usunąć |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
8. |
Czy występuje zjawisko stroboskopowe (np. przy oświetleniu światłem jarzeniowym ruchomych części maszyn)? |
Wymiana oświetlenia jarzeniowego na inne |
||
Zastosowanie dodatkowego miejscowego oświetlenia np. halogenowego lub żarowego, załączanego wraz z maszyną |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
9. |
Czy luzem ustawione na szafach lub stołach przedmioty ciężkie, ostre, wykonane z tłukącego się szkła itp. są skuteczne zabezpieczone przed upadkiem? |
Przeniesienie niżej ciężkich przedmiotów |
||
Przeniesienie w inne miejsce (np. zamknięcie na dole za drzwiczkami) wysokich i niestatecznych przedmiotów |
||||
Odsunięcie od brzegu półki i osłonienie innymi nietłukącymi przedmiotami przedmiotów które muszą zostać na półkach wyżej |
||||
|
…………………………………………… |
|||
10. |
Czy drzwi pomieszczeń otwierane są na zewnątrz w taki sposób, aby nie było zagrożenia uderzeniem (np. schowane we wnęce, ograniczona prędkość otwierania)? |
Zastosowanie ogranicznika otwierania drzwi (np. otwieranie dwustopniowe) |
||
Oznakowanie podłogi wokół drzwi barwą ostrzegawczą |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
11. |
Czy drzwi klas mają okienka, umożliwiające obserwację z zewnątrz i na zewnątrz? |
Wstawienie zasłanianego od wewnątrz okienka umożliwiającego obserwację |
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
12. |
Czy okienka w drzwiach są wykonane z nietłukących się materiałów (np. z poliwęglanu lub szkła warstwowego)? |
Wymiana szyby okienka na poliwęglan lub szkło warstwowe |
||
Zastąpienie szyby okienka drobną siatką metalową |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
|
…………………………………………… |
|||
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
|
Sala gimnastyczna |
||||
1. |
Czy podłoga w sali jest pokryta twardym, przyczepnym lakierem, nieśliskim w kontakcie z obuwiem sportowym? |
Polakierowanie podłogi odpowiednim lakierem |
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
2. |
Czy zjawisko olśnienia (jeśli występuje) światłem sztucznym lub dziennym zostało zlikwidowane? |
Zastosowanie zasłon lub żaluzji w oknach |
||
Zastosowanie przeciwolśnieniowych opraw oświetleniowych |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
3. |
Czy podczas przebywania na sali dzieci i młodzieży jest zapewniony nadzór dorosłych? |
Zapewnienie nadzoru prowadzącego zajęcia |
||
Zapewnienie zastępstwa w przypadku konieczności chwilowego opuszczenia zajęć przez prowadzącego |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
4. |
Czy tablice z koszami do koszykówki są trwale zamocowane do ściany lub podłogi? |
Stosowanie wyłącznie sprawdzonych (atestowanych) rozwiązań |
||
Regularne sprawdzanie stanu zamocowania |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
5. |
Czy tablice z koszami do koszykówki są odsunięte ścian na 1,5 ÷2 m? |
Ustawienie tablic w prawidłowej odległości, tj. co najmniej 1,5 m od ściany |
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
6. |
Czy tablice z koszami do koszykówki są odpowiednio wytrzymałe na spodziewane obciążenia? |
Zastosowanie atestowanych koszy i mocowania |
||
Przeprowadzenie ekspertyzy istniejącego rozwiązania |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
7. |
Czy występuje zagrożenie uwięzieniem palców między koszem a tablicą? |
Zastosowanie atestowanych koszy i tablic |
||
Przeprowadzenie ekspertyzy istniejącego rozwiązania |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
8. |
Czy maszty do mocowania siatki do siatkówki oraz wszelkie kolumny i słupy są osłonięte do wysokości ok. 2 m miękkimi poduszkami? |
Zastosowanie odpowiednich miękkich osłon masztów minimum do wysokości głowy |
||
Ograniczenie dostępu do masztów, miękkimi materacami |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
9. |
Czy ściany sali, zwłaszcza za koszem są osłonięte materacami? |
Wyłożenie ściany za koszem materacami |
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
10. |
Czy drabinki są dobrze przymocowane do ściany? |
Zastosowanie atestowanych rozwiązań |
||
Przeprowadzenie ekspertyzy istniejącego rozwiązania |
||||
Wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń (np. linki przytwierdzone do drabinek i zakotwione do ścian) |
||||
|
…………………………………………… |
|||
11. |
Czy podłoga przy drabinkach jest osłonięta materacami? |
Wyłożenie podłogi materacami |
||
Zabezpieczenie materacy przed przesunięciem się spod drabinek |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
12. |
Czy mocowania drabinek, łączniki, śruby itp. stwarzają zagrożenia skaleczeniem lub uwięzieniem? |
Wymiana nakrętek na nieprzelotowe |
||
Wprowadzenie osłonek z tworzywa, gumy lub drewna na ostre elementy |
||||
Skrócenie i stępienie wystających i ostrych elementów |
||||
|
…………………………………………… |
|||
13. |
Czy zauważone wszelkiego rodzaju uszkodzenia sprzętu sportowego (pęknięte lub ruszające się szczeble, przesuwające się nadmiernie elementy skrzyni itp.) powodują natychmiastowe przekazanie go do naprawy lub wymianę na nowy? |
Ustalenie i konsekwentne egzekwowanie procedury postępowania |
||
Oznakowanie uszkodzonego sprzętu i zabezpieczenie przed użyciem |
||||
Naprawa przez wyspecjalizowany serwis |
||||
Naprawa we własnym zakresie |
||||
|
…………………………………………… |
|||
14. |
Czy okna w sali są zabezpieczone siatkami np. metalowymi przed zbiciem? |
Osłonięcie okien metalowymi siatkami lub kratami |
||
Wykonanie szyb z materiałów odpornych na stłuczenie |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
15. |
Czy usunięto wszelkie niepotrzebne elementy wystające ze ścian? |
Bezwzględne usunięcie wszelkich zbędnych elementów wystających ze ścian na wysokości poniżej 2,5 m |
||
Osłonięcie osłonami lub miękkimi otulinami wystających elementów |
||||
Wymalowanie ostrzegawczymi barwami lub oznakowanie osłon wystających elementów |
||||
|
…………………………………………… |
|||
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
||
Biblioteka / czytelnia |
||||
1. |
Czy szafy biblioteczne są pewnie przymocowane do ścian lub, jeżeli są ustawione pośrodku, zapewniona jest ich stateczność (np. oparte są wzajemnie o siebie naprzemiennie – jak cegły w murze)? |
Przytwierdzenie szaf do ścian |
||
Przytwierdzenie szaf do podłogi |
||||
Wzajemne oparcie szaf o siebie i trwałe połączenie |
||||
|
…………………………………………… |
|||
2. |
Czy książki na półkach są ustawione statecznie, równomiernie i nie wystają poza obrys półek? |
Okresowe sprawdzanie i poprawianie ustawienia książek |
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
3. |
Czy do zdejmowania książek z wysokich półek jest stosowana atestowana drabina rozstawna lub podest, z przeciwpoślizgowymi stopniami i gumowanymi nóżkami, zapewniającymi stateczność? |
Zakup drabiny z deklaracją producenta potwierdzającą spełnienie wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia |
||
Zakup podestu z deklaracją producenta potwierdzającą spełnienie wymagań bezpieczeństwa i ochrony zdrowia |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
4. |
Czy przejścia między regałami są wystarczająco doświetlone? |
Zmiana ustawienia regałów |
||
Wymiana lamp oświetleniowych |
||||
Zmiana położenia źródeł światła |
||||
Pomalowanie ścian na biało i odsłonięcie okien |
||||
|
…………………………………………… |
|||
5. |
Jeżeli w bibliotece przebywa jedna osoba, czy ma ona możliwość wezwania pomocy (np. przez telefon komórkowy)? |
Wyposażenie bibliotekarza w telefon komórkowy |
||
Wyposażenie bibliotekarza w pilota do zdalnego uruchamiania alarmu |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
6. |
Czy szafy biblioteczne ustawione pośrodku, mają zapewnioną stateczność (np. oparte są wzajemnie o siebie naprzemiennie – jak cegły w murze)? |
Przytwierdzenie szaf do podłogi |
||
Wzajemne oparcie szaf o siebie i trwałe połączenie |
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
7. |
Czy zachowano przejścia między regałami? |
Zastosowano przejście między regała minimum 85cm
|
||
|
||||
|
||||
|
…………………………………………… |
|||
Lista kontrolna dla szkoły………………………………………..
przeznaczona do identyfikacji „słabych punktów” w szkole i na jej terenie, zwiększających ryzyko wypadkowe związane z zagrożeniami mechanicznymi
Lp. |
Pytanie |
Zasady i działania prewencyjne |
|
Pomieszczenia sanitarne (stołówka, ubikacje i łazienki) |
|||
1. |
Czy posadzki pomieszczeń sanitarnych są wykonane z nieśliskich, wodoodpornych materiałów? |
Wymiana pokrycia posadzek |
|
Nałożenie warstwy przeciwpoślizgowej na istniejącą posadzkę |
|||
Naklejenie wodoodpornych naklejek lub taśm antypoślizgowych |
|||
|
…………………………………………… |
||
2. |
Czy rozlane na stołówce płyny (zupa, kompot) są natychmiast wycierane do sucha? |
Ustalenie i przestrzeganie procedury |
|
Zapewnienie dostępnego bezpośrednio na stołówce sprzętu (odkurzacza do odkurzania na mokro, mopów, szmat, wiadra itp.) |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
3. |
Czy wielkość stołówki i liczba stołów jest dostosowana do liczby jednocześnie spożywających posiłek? |
Usunięcie części stołów i krzeseł |
|
Wprowadzenie kilku tur jedzenia |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |
||
4. |
Czy zjawisko olśnienia (jeśli występuje w pomieszczeniach sanitarnych) światłem sztucznym lub dziennym zostało zlikwidowane? |
Wymiana opraw oświetleniowych |
|
Zapewnienie możliwości zasłaniania okien (żaluzje, zasłony) |
|||
Wymiana materiałów ścian i posadzki na matowe |
|||
|
…………………………………………… |
||
5. |
Czy w stołówce używa się nietłukącej zastawy? |
Wymiana zastawy na nietłukącą |
|
Natychmiastowe sprzątanie stłuczonych naczyń |
|||
Zapewnienie dostępu bezpośrednio na stołówce do sprzętu do sprzątania (odkurzacza, szczotki, zmiotki, szufelki) |
|||
|
…………………………………………… |
||
6. |
Czy rozlane w łazience i WC płyny natychmiast spływają do kratek ściekowych, a posadzka pozostaje nieśliska? |
Poprawić usytuowanie kratek ściekowych |
|
Zmienić kąt nachylenia posadzki |
|||
|
|||
|
…………………………………………… |